27% van de Belgen blijkt meer online te zijn gaan kopen tijdens de coronacrisis; 55% gaat minder naar de supemarkt en 40% koopt meer voeding en hygiënische producten. Buurtsupermarkten vinden onze zuiderburen inmiddels aantrekkelijker vanwege het gemak (dichtbij) dan de Franse stijl hypermarkten die het land telt. De buurtsupers zagen hun omzetten met 26,1% stijgen.
Bij de voedselverwerkende bedrijven zijn artikelen van bekende merken de grote winnaars; hun omzetten stegen 29,4% in maart. De huismerken bleven steken op 26,5%. De groei zat in sterke categorieën (denk aan melk), maar in andere categorieën was zelfs sprake van teruglopende omzetten. Relatief verliezen de huismerken dus terrein en op een aantal gebieden lopen zelfs de absolute omzetten terug.
De coronacrisis laat consumenten voor kwaliteit, hygiëne en veiligheid kiezen, zegt Vrancken. "Dat is een belangrijke les, ook na de crisis. Dat zie je nu al in China, waar ze intussen een fase verder zijn dan ons en uit de lockdown zijn.”
Nielsen denkt dat consumenten al op weg zijn naar een ‘nieuwe normaal'. De meest vertrouwde merken winnen terrein en digitaal en multichannel (combinaties van virtueel en digitaal winkelen en via verschillende kanalen leveren, zoals ophalen en thuisbezorgen) zullen sneller hun intrede doen. Vranken denkt dat winkeliers goed moeten nadenken over de nieuwe kansen, die zich nog lang niet allemaal scherp laten onderscheiden.
Over hoe winkeliers meer geld kunnen verdienen, kan Vrancken alvast duidelijk zijn: “Als mensen meer willen uitgeven aan hygiëne, kwaliteit en veiligheid, dan kunnen voedingsbedrijven daarop inspelen door duidelijk te communiceren over procedures en origine van producten." Hij is er nog niet uit welk advies hij moet geven ten aanzien van verpakkingen (die tot voor enkele weken uit den boze waren, maar door Corona juist weer extra bescherming bieden tegen besmettingen): "Er zal ook meer aandacht gaan naar verpakking, wat een beetje indruist tegen de tendens om minder plastic te gebruiken. Die twee evoluties zullen met elkaar in evenwicht moeten gebracht worden.”
Op Foodlog deed vandaag Douwe Meijer al een voorstel dat zonder verpakkingen voor fruit wellicht toch veilig kan zijn. Een ander voorbeeld is Pieter Pot, de bezorgdienst die helemaal verpakkingsvrij en toch smetvrij aan huis levert in weckpotten.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hans, wij schreven al: ‘kniediepe’ recessie - en daarom zal betaalbaar voedsel een thema worden
#2 Het gaat in de topic ook om de koppeling Corona > bereidheid en daarom meer geld uit te geven.
Dat vind ik vreemd; veel inkomens komen onder druk, en een duurdere keuze vanwege minder vertrouwen nu in huismerken, lijkt met niet direct het geval.
Daarnaast kunnen/zullen, als dat proces echt plaatst vindt, de supers besluiten A-merken qua prijs mogelijk te verhogen, wat gezien de situatie in mijn ogen onbehoorlijk zou zijn.
In blind vertrouwen er pas vorige jaar achter gekomen, dat supermarkten van dezelfde groep geen uniform prijsbeleid voeren, m.u.v. wat in aktiefolders staat. Of dat alleen voor franchise supers geldt weet ik niet.
Hans, het gaat om perceptie. Wat je hierboven leest, is wat mensen in het algemeen - jij niet vermoedelijk - denken over grote merken en kwaliteit: die zorgen er wel voor dat er niets fout zit, want ze lopen het risico niet om het fout te doen (en daarom zijn ze wat duurder).
Persoonlijk zou ik - als marktonderzoeker - willen weten of de A-merken het nu beter doen bij de Lidl dan de Lidl huismerken (die anders dan bij bij Jumbo of AH allemaal exclusieve 'merken' voor Lidl alleen zijn, een beetje vergelijkbaar met Gwoon van de leden van Superunie). Dan gaat het me nog meer zeggen.
Dat het bovenstaande klopt, kan ik me prima voorstellen: je wilt wat schoon is van een partij die daar alle mogelijke moeite in heeft gestoken en waar je maximaal op kunt vertrouwen.
Vreemd. Snap er niets van.
"De coronacrisis laat consumenten voor kwaliteit, hygiëne en veiligheid kiezen, zegt Vrancken."
Dan kunnen de prijzen dus omhoog, want geld speelt door Corona minder een rol.
En de consument ontdekt dankzij Corona dat huismerken (private label !) minder kwaliteit, hygiëne en veiligheid bieden...
Of mis ik iets ?
ps. Onze ervaring hier is dat buurtsupers minder georganiseerd en streng omgaan met Corona dan de 'grote jongens', die daar extra personneel zelfs voor inhuren, eigen personneel toezicht en mandjes en karren laten schoonmaken, wat leidt tot meer loonkosten.