In het licht van de 'Ik kies bewust'-discussie en Jaap Seidell's twijfels blijken de resultaten de moeite waard. Nu gezonde voeding "hot" is, blijken fabrikanten erin te slagen consumenten te overtuigen van de meerwaarde van producten die zijn voorzien van labels als “zonder suiker”, “zonder vet” en “light”. Huisartsen zien maar weinig toegevoegde waarde en raden een aantal producten zelfs af. Een korte samenvatting van het onderzoek is te downloaden (pdf)
MarketReponse draagt nogal explosief materiaal aan: consumenten laten zich dus misleiden. De enige vraag is nog of ze zich laten misleiden of dat ze misleid worden.
Of zou er sprake zijn van een mix? We eten tenslotte graag 'fout' maar willen het schuldgevoel afkopen. Je-weet-wel, de Magnum light als marketingkraker ;-)
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zie Seidell's gedachten over een 'Super Logo': http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/06/superlogo_in_de.html
Ik hoop overigens niet dat we straks een Super Super Logo en vervolgens ook nog eens SSSL nodig blijken te hebben. Precies: sic! - hoe dapper ook dat hij nu al de kwaliteit van het Ik kies bewust-logo bewaakt. Maar ja: politci en communicatiemensen hebben te weinig verstand van wetenscahp. Helaas geldt het omgekeerde ook. Seidell schuift hiermee de facto het 'gewone' logo de afvalemmer in.
Ik denk wel dat voor veel mensen geldt dat ze het een goed gevoel vinden en een excuus om er niet meer over na te denken. Als het in de winkel ligt zal het wel goed zijn, is een opmerking die ik erg vaak hoor, te vaak eigenlijk.