"Dit is een verhaal met een kwalijk zuur geurtje aan, zowel voor de landbouwer als voor de consument”, zegt Vandamme in vakblad VILT. ABS laat met foto's zien dat bij Albert Heijn in België een literpak halfvolle houdbare melk (UHT) te koop is voor €0,49. Dezelfde halfvolle UHT-melk kost bij Albert Heijn in Nederland 40 cent meer. "Geen zinnig mens kan ons uitleggen waarmee dat prijsverschil te verantwoorden is," aldus Vandamme. Magere melk is bij dezelfde AH in België in de aanbieding voor €0,32 per liter (een "schandalig lage prijs", nog onder de kostprijs), normaal €0,49.

Volgens ABS moet de melkprijs in de winkel minstens €0,70 à €0,80 bedragen wil de melkveehouder uit de kosten kunnen komen. “Het is zuur voor de landbouwer en de melkerij die uitgeperst worden als citroenen om de winstmarges van de retailers hoog te houden. Maar evengoed voor de consument, die niet krijgt waarvoor hij denkt te betalen." Vandamme roept de consumenten op 'dit prijzenspelletje', waarbij de goedkoopste fles water in de supermarkt nog goedkoper is dan de melk, niet langer te pikken.

ABS en de leden-melkveehouders noemen de ontwikkelingen 'onaanvaardbaar'. Verschillende landbouwers zouden in de startblokken staan om met hun tractoren naar Belgische AH-winkels op te trekken, schrijft VILT. Niet alleen om hun ongenoegen kenbaar te maken, maar ook om de consumenten bewust te maken van wat speelt. "De lage prijzen zijn niet te verantwoorden, zo lijkt het alsof voeding niets waard is," zegt Vandamme. Wanneer en waar de acties zouden plaatsvinden, is nog niet bekend. Mogelijk zouden ook Waalse melkveehouders zich willen aansluiten omdat zij net zo boos zijn over de goedkope melk in de winkel.

5 in plaats van 2 cent meer en lokkertjes
Opvallend is dat Albert Heijn in Nederland voor verse melk juist een uitstekende verstandhouding heeft met zijn leveranciers. Het programma 'Beter voor koe, natuur en boer' betaalt de deelnemende boeren een plus van 5 cent op de melkprijs ver boven de meerprijs van 2 cent die boerencoöperatie FrieslandCampina zijn boeren betaalt voor PlanetProof-melk. Afgelopen voorjaar breidde AH nog uit met 150 extra boeren om zelfs het goedkope huismerk 'Beter voor ...' te maken daar beter voor te betalen.

Boeren en consumenten begrijpen doorgaans niet dat de verkoopprijs van producten losstaat van de inkoopprijs omdat supermarkten hun marge berekenen over het totale mandje dat we bij hen kopen. Lage prijzen voor bepaalde producten fungeren slechts als lokkertje om ons naar hun winkel te trekken. Niet voor niets heten dergelijke producten loss leaders. Uiteraard betekent dit niet automatisch dat supermarkten de hoofdprijs betalen voor de inkoop van dergelijke lok-producten.

melkprijzen AH ALDI protest ABS
Fotocredits: Foto bij persbericht, ABS
Dit artikel afdrukken