Bijna 350 mensen hebben zich tot nu aangemeld voor de rondleidingen die drie keer per dag plaatsvinden, schrijft Boerderij. Het Nieuwsblad bericht over de eerste dag, toen directeur Thomas de Roover de Brauwer persoonlijk met alle rondleidingen meeliep, als een "wandelend mea culpa voor wat er in het verleden fout liep".

Na het schandaal van de undercover-beelden van Animal Rights heeft het bedrijf er alles aan gedaan een "modelslachthuis" te worden. "Spiegels om de varkens vooruit te lokken. Waterverneveling om ze te ontstressen. En overal camera’s en beeldschermen zodat het personeel zichzelf in de gaten kan houden", beschrijft de krant.

De rondleiding is een groot succes. "Ik was geschokt door de beelden die ik enkele maanden geleden zag. Maar nu ben ik gerustgesteld”, zegt een dierenliefhebber. En wat is de meest gestelde vraag achteraf? "Kunnen we hier ook vlees kopen?”

Boerderij voegt toe dat De Roover de Brauwer over de economische impact van het schandaal niets loslaat. Een aantal afnemers (waaronder Delhaize) beëindigde de relatie met moederbedrijf Debra, waardoor het aantal geslachte varkens gedaald is van 35.000 per week voorheen tot 28.000 nu.
Dit artikel afdrukken