Vijf volle vrachtwagens, ongeveer 5.000 kilo aan etenswaren. Dat is wat de Voedselbank Amsterdam aan het einde van de Horecava heeft opgehaald, zo maakt de organisatie deze week bekend.

De helft van de gedoneerde producten bestond uit groenten, fruit en overig houdbaar voedsel. Ongeveer 20% was koelvers (aardappelproducten, taarten, sapjes) en 30% bestond uit diepvries (ijs, snacks, frites etc.). Bruno Steggerda, vrijwilliger Voedselbank Amsterdam: “We waren verrast over de bereidwilligheid van de exposanten om producten te doneren en zeer verheugd met het resultaat van de inzamelingsactie”. De producten zijn verdeeld over de voedselpakketten van Voedselbank Amsterdam. Zo at de Voedselbank mee van de Horecava.

Aandacht voor voedselverspilling
De Horecava is een jaarlijkse horeca vakbeurs voor professionals. Afgelopen januari kreeg het thema voedselverspilling volop aandacht, "onder andere tijdens een debat met voortrekkers uit Nederland op het gebied van aanpak van voedselverspilling. We willen daarom als beursorganisatie met dit initiatief een goed voorbeeld geven", zegt beursmanager Luuk Scholte in Out-of-Home Shops. De succesvolle inzamelingsactie zal dan ook volgend jaar, tijdens Horecava 2016, een vervolg krijgen.

Het thema voedselverspilling staat deze week volop in de belangstelling. Zo lanceerde SIRE dinsdag de 'kliekjescampagne' en website kliekipedia om de bewustwording bij consumenten over voedselverspilling te vergroten.

Fotocredits: Horecava via facebook
Dit artikel afdrukken