De thee likeur speelt volgens de jury 'met ambacht en vakmanschap in op de aandacht voor thee in zijn algemeenheid'. Het is in drie smaken te verkrijgen en te gebruiken in de keuken en in cocktails, maar kan ook puur gedronken worden. Bedenker Robert Schinkel noemt het product een 5000 jaar oude drank, vertaald naar de smaak van morgen. De jury beoordeelde het product als een echte toevoeging op de likeurmarkt, met vele mogelijkheden.

De Bieterbal won dit jaar de De Karel de Vos award. Dit is een extra prijs voor het product dat het meest die gastgericht is en bijdraagt aan een betere wereld. De Bieterbal is een vegetarische variant van de bitterbal, voor 80% bestaand uit gefermenteerde biet. Volgens de jury is dit een kwalitatieve toevoeging op het vegetarische aanbod en komt het tegemoet aan de vraag naar minder vlees en meer groente.

Volgens directeur van de Koninklijke Horeca Nederland, Lodewijk van der Grinten is de belangrijkste boodschap dit jaar dat het weer goed gaat met de horeca
Overige award-winnaars
De overall winnaar van de Innovation Award is Rosval Easy-cooling; een duurzaam koelsysteem dat geen moeilijk schoon te houden rubbere afdichtingen meer nodig heeft. Dit is ook de winnaar in de Equipment & Services. De winnaar van Concepts, Interior & Design is de Cityhub; een soort overnachtingscabines die een mix zijn tussen een hostel en een hotel, waarvoor alles via een app geregeld kan worden.

In de categorie Digital, Applications & Social Media krijgt de app BarDoggy de eerste prijs. Met deze app 'zie je in elke stad welke kroegen er al vol zitten en waar het gezellig is'.

Publieksprijs
Naast de prijzen die door een jury werden beoordeeld, was er ook een publieksprijs. Via de site hebben ruim 6.000 mensen hun stem uitgebracht. De publieksprijs ging met 46% van de stemmen naar de app 't Zusje. Deze app richt zich op het terugdringen van smartphone gebruik in de horeca. Door in een horecagelegenheid de smartphone onberoerd te laten, zijn punten te verdienen. Ieder kwartaal krijgt degene met de meeste punten een prijs.

Horecava 2016
Horecava viert dit jaar het 60-jarig jubileum. Volgens directeur van de Koninklijke Horeca Nederland, Lodewijk van der Grinten is de belangrijkste boodschap dit jaar dat het weer goed gaat met de horeca. Restaurants trekken weer meer bezoekers en hoewel het aantal kroegen in aantal afneemt, neemt de omzet per uitbater wel toe. Ondernemers die creatief en op een moderne manier naar hun ondernemerschap kijken, zullen overleven, denkt Van der Grinten. Alles draait "meer om lifestyle, design en gezondheid. Consumenten willen minder vet, minder zout. Eten is meer en meer een beleving." Daarnaast ziet hij kansen voor samenwerkingsverbanden. Niet alleen met andere horeca-bedrijven, maar ook met musea of sportorganisaties. "Horeca-ondernemers moeten verder kijken dan hun eigen grenzen en een duidelijke keuze maken."

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken