Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceerde vandaag tijdens de Horecava zijn eigen reserveringssite BookDinners. De site is ontstaan uit onvrede onder Nederlandse restauranthouders over de hoge kosten en 'ongezonde' marktmacht van reserveringssites als Iens en OpenTable.
BookDinners is al enige tijd live en inmiddels zijn er zo’n 2.000 restaurants bij het initiatief aangesloten. Ter vergelijking: bij Iens zijn dat er zo'n 22.000. In tegenstelling tot bij Iens, waar restauranthouders naast het abonnementsbedrag - noodzakelijk om bovenaan de overzichten te komen - een commissie per persoon afdragen, betalen restaurateurs bij BookDinners alleen een lager, vast bedrag per maand. Met BookDinners krijgen de horecaondernemers ook weer grip op klant- en betaalgegevens, die de grote reserveringsplatforms niet met hen willen delen. KHN overweegt ook een bestelsite te starten om zo tegenwicht te bieden aan Thuisbezorgd.
Het Financieele Dagblad - Restaurants beginnen eigen reserveringssite als antwoord op Iens
BookDinners is al enige tijd live en inmiddels zijn er zo’n 2.000 restaurants bij het initiatief aangesloten. Ter vergelijking: bij Iens zijn dat er zo'n 22.000. In tegenstelling tot bij Iens, waar restauranthouders naast het abonnementsbedrag - noodzakelijk om bovenaan de overzichten te komen - een commissie per persoon afdragen, betalen restaurateurs bij BookDinners alleen een lager, vast bedrag per maand. Met BookDinners krijgen de horecaondernemers ook weer grip op klant- en betaalgegevens, die de grote reserveringsplatforms niet met hen willen delen. KHN overweegt ook een bestelsite te starten om zo tegenwicht te bieden aan Thuisbezorgd.