In het FD zei retailhoogleraar Laurens Sloot dat een overname van Emté "een gevoelige slag" zou betekenen voor de inkoopcombinatie Superunie. "Dat betreur ik omdat ik hecht aan een pluriform retaillandschap, al is dat bedrijfseconomisch misschien niet rationeel", voegt Sloot toe.

Het 'niet-bindende en voorwaardelijke' bod op Emté, door Sligro van de hand gewezen als "niet opportuun", komt op een moment dat Sligro zelf nog bezig is met een opwaarderingsoperatie van zijn supermarktketen. Jumbo zou het bod samen met een niet-genoemde partner uitgebracht hebben. Sloot vindt het "verstandig dat Jumbo met een partner optrekt", omdat er sprake is van behoorlijk wat overlap tussen de 131 Emté-winkels en het Jumbo-filialennet.

We namen contact op met Sloot en vroegen om een nadere verklaring. Waarom vreest hij voor verarming van het retaillandschap? Sloot: "Als Emté door een overname wordt omgebouwd naar Jumbo en Coop is dat de zoveelste formule die verdwijnt. Afgelopen 15 jaar heb ik al veel bijzondere formules zien verdwijnen, om er een paar te noemen: Konmar, Edah, C1000, Super de Boer, Willem Groenwoudt, Den Toom, Bas van der Heijden, Sanders, Lekker & Laag en Nieuwe Weme. Stuk voor stuk spraakmakende formules waar eigenlijk niet zoveel mis mee was. Ik houd ook van een pluriform landschap met veel variatie. Als er over 10 jaar alleen nog maar te kiezen valt uit AH, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl en een of twee online spelers dan zie ik dat niet als een verrijking, maar als een verarming van het landschap. Juist de regionaal georiënteerde formules geven een bepaalde 'couleur locale' aan ons supermarktlandschap en ik hoop dat dit nog lang zo mag blijven. En juist die regionale formules zijn vooral aangesloten bij Superunie die een sleutelrol vervult in het behouden van een stuk regionaliteit."
Dit artikel afdrukken