De letters van het FETE-symposium op 12 september 2024 aan de Wageningse Universiteit stonden voor From Excess to Enough, van teveel tot genoeg eten en minder weggooien. De gasten werden getrakteerd op een overzicht van academisch onderzoek en praktijkvoorbeelden van oplossingen door de hele voedselketen heen, van innovaties in verpakkingen tot gedragsverandering bij consumenten.
Tijdens de opening van het symposium door Erica van Herpen (hoogleraar consumentengedrag, WUR) en Toine Timmermans (programmamanager duurzame voedselketens, WUR), merkte Van Herpen op dat de afkorting FETE in het Frans staat voor ‘feest’ (weliswaar met een extra dakje op de e: fête). “Dit project zou niks zijn zonder alle partners,” zei ze om te benadrukken dat alles draait om samenwerking.
Host Sanne Stroosnijder verwelkomde Christian Scheffler van HelloFresh als eerste gast met een bekende boodschap: maaltijdpakketten in een korte keten helpen in de strijd tegen voedselverspilling in de keuken thuis. Scheffler: "Elke extra stap in de voedselketen vergroot de kans op meer voedselverspilling. Daarom komen de producten van het land direct bij ons en leveren wij het bij de mensen thuis.”
“Bij mensen thuis wordt er pas echt veel eten weggegooid”, vertellen Lilou van Lieshout (Voedingscentrum) en Jenny van Doorn (Universiteit van Groningen). Van Lieshout deelde cijfers over de stagnatie van de daling in voedselverspilling. Vanaf 2013 tot 2019 was een duidelijke daling te zien. Vanaf 2019 stagneerde de daling tot, op dit moment, een gemiddelde verspilling van 33,4 kg voedsel per persoon per jaar.
Van Doorn maakte duidelijk dat mensen die altijd iets in huis willen hebben voor vrienden, familie of kinderen en hen ook nog eens keuze willen bieden, een bron van voedselverspilling zijn. Ben je zo iemand, let er dan op. Je gastvrijheid en zorgzaamheid pakken kwalijk uit voor natuur, klimaar en milieu omdat je er gegarandeerd veel vers voedsel door weggooit als je de keuze biedt tussen peren, abrikozen, appels en bananen tegelijk. Of tussen spinazie, wortelen en paprika's om die onverwachte vriend te kunnen laten kiezen wat je voor hem kookt. Waarom zou je zoveel keuze willen geven als iedereen weet dat het tot verspilling leidt? Druk je zorgzaamheid dus anders uit.
Daphne Ribbers (Universiteit van Groningen) deed er psychologisch nog een schepje bovenop: “We leerden van Jenny waarom we makkelijk te veel voedsel in huis halen. Ik onderzocht de consumentenmotivaties en het gebruik van multifunctionele producten om voedselverspilling te verminderen. Wat is de grootste drijfveer voor de consument om voedselverspilling tegen te gaan? Zorg over honger in de wereld (morele drijfveer)? Milieubewustzijn (duurzame drijfveer)? Vrees voor een legere portemonnee (financiële drijfveer)? Of angst gezien te worden door anderen als een ‘voedselverspiller’ (sociale drijfveer)? Weet jij het? Ik zal het verklappen: moraal.
Naast psychologie was er ruim aandacht voor web based technologische innovaties om de buren of anderen in de straat te verrassen met producten die de een over heeft of te veel maakt en de ander graag wil krijgen of ruilen. Anti-verspillingsinnovaties voor in de keuken thuis kunnen ook van papier zijn. Denk bijvoorbeeld aan stickers die huisgenoten helpen om de oudste appels of broodjes voortaan als eerste te pakken met de simpele tekst 'pak mij eerst'.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dank voor je uitvoerige antwoord M! Je bedoelt: het is een ononderbouwde claim.
Dick:
Met het uitdiepen van zo’n onderwerp kun je een hele Foodlog vullen. Dat komt mede omdat de woorden ‘maaltijdpakket’, ‘korte keten’ en ‘voedselverspilling’ al multi-interpretabel zijn. Maar om toch een antwoord te geven:
“Maaltijdpakketten in een korte keten helpen in de strijd tegen voedselverspilling in de keuken thuis.”
Er bestaat geen wetenschappelijk onderzoek dat dit ondersteunt. Ik weet wel waar de bewering vandaan komt: HelloFresh zegt dat we het ‘op maat’ binnen krijgen en dan minder weggooien. Maar het omgekeerde is ook te verdedigen: je krijgt het binnen, de kruiden zijn sowieso al verlept en bovendien eet je deze week te vaak buiten de deur. Of je krijgt visite, je koopt iets anders. Met een weekpakket kun je niet zo gemakkelijk ‘opschuiven’, de kwaliteit gaat snel achteruit. Weggooien dus. Daarom zijn de pakketten voor 1 dag handiger.
Dan de “korte keten”. HelloFresh suggereert dat de aanlevering van de AGF uit de onmiddellijke omgeving van haar DC’s komt. Of dat de klanten in de directe omgeving wonen. Moet ik de onzin daarvan uitleggen?
Dan is er de zin: "Elke extra stap in de voedselketen vergroot de kans op meer voedselverspilling.”
Ook daarvoor is geen wetenschappelijk onderbouwing. Voorbeeld: stel je doet er een komkommer in. Komt van het land, blijft eerst bij de boer liggen, dan via via naar het DC, inpakken, naar de consument. .. kost een paar dagen. Intussen gaat de kwaliteit achteruit, vooral door de temperatuurwisselingen. Daarom worden die dingen vaak in plastic ingepakt, voor de super. Een extra tussenstap (gasverpakken, sealen etc.) draagt in sommige gevallen dus juist bij aan de houdbaarheid, ook al is plastic niet oke.
Dan de zin “Daarom komen de producten van het land direct bij ons en leveren wij het bij de mensen thuis.” Ook onzin. Laat HelloFresh dat maar eens zien dan. Dan zouden de aardappels onder de modder zitten, er zou geen gesneden groenten in het pakket kunnen zitten etc. etc.
Dit lijkt heel veel op de reclame van andere grootgrutters die allemaal proberen ons te laten geloven dat het zo werkt. “Zo van het land, in de hand! Groente en fruit rechtstreeks van de boerderij. Zonder tussenkomst van derden. Alles is dus sneller, verser en goedkoper in onze winkels!” Dat is wat Lidl bijvoorbeeld in haar TV reclame beweerde. Bij de winkel komt echt geen boer Jansen zelf de appeltjes leveren. En ook niet aan alle DC’s.
M, vertel: wat klopt er niet aan?
HelloFresh kwam met een bekende boodschap: "maaltijdpakketten in een korte keten helpen in de strijd tegen voedselverspilling in de keuken thuis." En: "Elke extra stap in de voedselketen vergroot de kans op meer voedselverspilling. Daarom komen de producten van het land direct bij ons en leveren wij het bij de mensen thuis.”
Idd een bekende boodschap, ook wel greenwashing genoemd. Het is allemaal onbewezen onzin.