Volgens hoogleraar natuurbeschermingsrecht Kees Bastmeijer (Katholieke Universiteit Brabant) zijn de provincies buiten hun boekje gegaan nu die standaardwaarden door onderzoeken van de Wageningse universiteit en het Centraal Bureau Statistiek onzeker zijn geworden. Volgens stikstofexpert prof. Franciska de Vries (Universiteit van Amsterdam) is het zeker dat er meer uitstoot is opgetreden door de verleende vergunningen.
De overheid probeert de stikstofcrisis aan de formatietafel op te lossen. Of daardoor de voor de dagelijkse praktijk van boeren en andere bedrijven noodzakelijke vergunningstrajecten ook direct weer op gang kunnen komen is onzekerDe krant laat een varkensboer uitgebreid aan het woord die mocht uitbreiden met bijna 4.736 varkens. Hij heeft zijn plannen en vergunning nog in de la liggen door de onzekere situatie, die volgens de rechtbank Midden-Nederland dringend eens opgelost moet worden door de wetgever. De rechtbank vernietigde onlangs een aantal van de vergunningen waar de NRC het over heeft. De provincie Utrecht gaat in hoger beroep omdat de bestuurders vinden dat de vergunningen op goede gronden zijn verstrekt.
Formatietafel kan meetonzekerheden niet oplossen
De situatie is een van de voorbeelden van de falende wetgeving en de vele onzekerheden die zijn ontstaan nadat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) door de Raad van State werd doorgehaald in het voorjaar van 2019. Daar kwam nog eens bovenop dat de rekenmodellen die de overheid hanteert ongeschikt werden verklaard voor het verlenen van individuele vergunningen en de RAV-waarden onzeker werden genoemd door WUR en het CBS.
De overheid probeert de stikstofcrisis aan de formatietafel op te lossen. Of daardoor de voor de dagelijkse praktijk van boeren en andere bedrijven noodzakelijke vergunningstrajecten ook direct weer op gang kunnen komen is onzeker. Tegenstanders van de vergunningen kunnen die met een beroep op onzekerheden juridisch gemakkelijk blokkeren. De formatietafel kan de prakijkafwijkingen van de standaardwaarden voor emissiearme technieken en de meet- en vooral wetenschappelijke berekeningsonderzekerheden van de modellen die de overheid hanteert niet oplossen.
De processen tegen de stallen worden aangespannen door MOB, de natuur NGO die de Nederlandse stikstofwetgeving onderuit haalde. De organisatie heeft vele van de bedoelde vergunningen in zijn dossiers plus nog eens een grote hoeveelheid zogeheten PAS-melders. Ze zet daar steeds een plukje van in bij een provincie om de overheid te dwingen met aangescherpte wetgeving te komen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#11 Dat zie je goed Petra en voor Varkens zijn ze ook nog eens regio gebonden.
Ik zie nog geen artikel in NRC over het ontbreken van juiste vergunningen voor wegen vanwege de 'RAV' afstand 5 km of het ontbreken van een autoquotum per weg wat blijkens de files wordt overschreden.
Maar ja NRC....
#5 Uitvoeren van de WSN IS een mission impossible om de eenvoudige reden dat de doelen NOOIT te halen zijn, dat is waar het PBL op wijst.
Ook wijst het PBL op de causaliteit; er is geen relatie met berekende en veronderstelde schade en dat komt om de eenvoudige reden dat stikstofdepositie geen standplaatsfactor is.
Het zou eventueel wél andere standplaatsfactoren kunnen beïnvloeden maar juist dát is niet aantoonbaar en/of bewezen.
Het 'beschermen' van natuur door jullie MOB is dan ook uitsluitend een van juridische aard en een wonder dat een rechter nog nooit om werkelijke schade (rapport) heeft gevraagd.
Nog nooit heb ik de MOB 'betrapt' op een echte zaak die werkelijke schade veroorzaakt volgens de HR ; bijvoorbeeld een zaak tegen SBB vanwege de honderden dieren in de OVP waardoor de te beschermen soorten (20 in tal) zijn verdwenen.
of een zaak tegen Vitens wegens de hoofdoorzaak; waterwinning
Is het een wonder dat NRC hier op dit moment mee komt ........ en is het een wonder dat Francisca de V en Kees B hier weer als helderziende 'deskundigen' worden opgevoerd.....
Kees Bastmeijer zou eens bij zijn voormalige 'strijder' C.W. Backes op bezoek kunnen gaan, die ziet inmiddels de waanzin van het Nederlandse beleid en staat achter het PBL stuk.
#14 Uiteindelijk lijkt dat ook nog wel mee te vallen.
Afgezien van de geiten zit groei er niet meer in. Met de opkoopregelingen (varkens/geur) en de afroming bij rundvee (fosfaat) is groei ook niet meer mogelijk.
Waarom mag een agrariër niet de rechten van een ander overnemen om uit te breiden, binnen vergunning of met nieuwe vergunning en de overheid (Brabant, logistiek park moerdijk, opkopen veehouderij bedrijven) bijvoorbeeld wel? Of snelwegen verbreden etc?
Vergunning is verleend, als het niet klopt is de overheid fout, niet aanvrager.
Dit helpt de polarisatie wel.
Zonder het diepgaande denkwerk van de stikstofprofessor waren we er nooit achter gekomen dat meer dieren meer urine en meer ammoniak betekent.
#16 eens John, alles achter de chemische luchtwasser, eventueel aangevuld bij rundvee met direct mest verwijderen en die aanzuren, de Deense methode. Dat werkt ook goed. Helaas heeft niemand ooit Wageningen van begin af aan meegenomen om dit vergund te krijgen, en ja, als je dat niet doet is het lastig iets op de RAV lijst te krijgen.