Dat schrijft Trouw. Nederlanders geven ongeveer €3 miljard per jaar uit aan duurzaam eten. Eten voor de mens wel te verstaan, hoe duurzaam onze huisdieren eten lijkt onbekend. In de schappen met honden- en kattenvoer is geen ‘Beter Leven’-keurmerk te vinden. Veel huisdiervoer bevat als ingrediënt ‘dierlijk bijproduct’, alles wat mensen niet willen eten van een dier zoals longen, karkas en kopvlees. Het kopen van dit voer houdt volgens onder meer Wakker Dier de intensieve veeteelt in stand.

Er zijn alternatieven. Het Nederlandse Yarrah, de eerste fabrikant ter wereld die naast biologisch ook veganistisch honden- en kattenvoer ging maken. Het bedrijf heeft concurrentie gekregen, van het Britse bedrijf Lily’s Kitchen. Deze nieuwe concurrent - met een naam alsof het om de buurvrouw gaat die de huisdieren van de hele buurt goed en verantwoord wil voeden - ondervroeg 1218 honden- en katteneigenaren in Nederland. Conclusie: 61% is bereid meer te betalen voor ‘natuurlijk en gezond’ voer voor hun viervoeter en daar voordelen van te verwachten.

Mensen die vlees afzweren verkondigen vaak dat ze zich ineens kiplekker voelen. Dat gaat volgens Lily’s Kitchen ook op voor huisdieren. De oprichtster van het diervoedingsmerk heeft een hond. Sinds die verantwoord eet, heeft het beest veel minder last van zijn chronische huidaandoening.

Foodlog meldde onlangs dat huisdieren in welvarende economieën verantwoordelijk zijn voor ongeveer een derde van de vleesconsumptie.
Trouw - Sinds hij duurzaam eet voelt de hond zich kiplekker
Reageer
  • Deel
Druk af