In de uitzending zullen voorbeelden van producten te zien zijn. Maar ook wordt duidelijk dat fabrikanten van nepkaas hun afnemers leren dat het aardige van hun producten is dat je ze kunt verdonkeremanen in declaraties op de verpakking. Zo is er een Engelse fabrikant die denkt dat hij een potentiele klant uit Nederland aan de lijn heeft in plaats van een (in dit geval heel jonge) verslaggever. Hij begint openhartig over de mogelijkheden tot bedrog begint.
Een vorm van bedrog is het toevoegen van een beetje echte kaas aan de nep. Zet op de doos dat er kaas in zit. Dan beduvel je de burger maar je liegt niet.
En is dat nou zo erg, zullen reclametekstschrijvers zeggen, nepkaas is toch niet vies en slecht?
Nee, wel spotgoedkoop. En de burger die een cheeseburger koopt denkt voor echte kaas te betalen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik geloof dat dat de enige uitspraak is die G.W. Bush wel beviel. Niet direct een aanbeveling.
Over feiten is er ook nog het Ronald Reagan-citaat:
"Facts are stupid things."
"Geen goede journalistiek", zo erg wil ik het niet zeggen hoor. Maar er is nu een nieuw element in discussie, namelijk de bewering van McDo dat hun kaas weliswaar bewerkt is, maar niet met onkoeiige elementen. OK, misschien is het maf van mij te vinden dat een journalistist moet luisteren naar dat soort geluiden en daar op moet antwoorden.
Je hebt helemaal gelijk Pjotr! Het komt uit Hard Times en luidt helemaal correct geciteerd “In this life, we want nothing but Facts, Sir: nothing but facts.” Lewis Carroll (die van Alice) was een wiskundige en die construeren nou juist werelden ;-)
@Dick.
Off topic: ik gok op een boek van Dickens. Ik weet alleen niet meer welk :-)