Het wordt analoogkaas genoemd. Nepkaas, gemaakt van ondermeer palmolie. Deze kaas wordt gebruikt in kant-en-klare producten en fast food zoals pizza’s en cheeseburgers. De Keuringsdienst van Waarde heeft in een persbericht vooraf aan de uitzending van donderdagavond (vanavond dus) bekend gemaakt dat uit een klein onderzoek bleek dat er fors genept wordt. Kranten, vakbladen en nieuwsbrieven hebben massaal het bericht opgepikt.

In de uitzending zullen voorbeelden van producten te zien zijn. Maar ook wordt duidelijk dat fabrikanten van nepkaas hun afnemers leren dat het aardige van hun producten is dat je ze kunt verdonkeremanen in declaraties op de verpakking. Zo is er een Engelse fabrikant die denkt dat hij een potentiele klant uit Nederland aan de lijn heeft in plaats van een (in dit geval heel jonge) verslaggever. Hij begint openhartig over de mogelijkheden tot bedrog begint.
Een vorm van bedrog is het toevoegen van een beetje echte kaas aan de nep. Zet op de doos dat er kaas in zit. Dan beduvel je de burger maar je liegt niet.

En is dat nou zo erg, zullen reclametekstschrijvers zeggen, nepkaas is toch niet vies en slecht?
Nee, wel spotgoedkoop. En de burger die een cheeseburger koopt denkt voor echte kaas te betalen.

Dit artikel afdrukken