Vanaf vandaag kun je je via deze link inschrijven.

Twee zwaktes
De Consumentenbond tekende inmiddels bezwaar aan tegen de verlenging van de geldigheid van Vinkje als nationaal voedselkeuzelogo voor een jaar door minister Edith Schippers omdat het logo door consumenten niet begrepen wordt.

Professor Kees de Graaf maakte afgelopen week duidelijk dat hij de Consumentenbond negatief vond framen, maar onderkent dat Vinkje twee zwakke punten heeft. Het blauwe Vinkje zegt dat een minder ongezonde keuze 'bewust' is in plaats van nog steeds ongezond terwijl er daarnaast een nagenoeg zelfde Vinkje in een uitvoering met wat groen bestaat dat op wél gezonde producten staat. Consumenten raken makkelijk de weg kwijt tussen die twee.
Daarnaast is het lastig te begrijpen dat op de Cola Light van AH wél een Vinkje staat, maar op die van Coca-Cola niet. Dat heeft geen inhoudelijke reden, maar komt voort uit het feit dat een aantal belangrijke voedingsmiddelenbedrijven niet meedoet aan Vinkje. Nestlé, Coca-Cola, Mars en Kraft willen geen Vinkjes op hun producten.
Sterk vindt De Graaf echter dat er zoveel bedrijven wél meedoen. Zo'n draagvlak organiseer je niet zomaar even. Wat De Graaf betreft is dat een belangrijke kans en geen reden om Vinkje zomaar af te schrijven.

'Professor, wie betaalt?'
Journalist Wouter Klootwijk merkte niettemin op "Dat je voor dat stempeltje betalen moet, deugt er niet aan. Ik zag het merkje op verpakte tomaten, naast tomaten zonder vink. Wat moet een argeloze burger er mee? Zijn vinktomaten beter dan logoloze? Nee, het enige verschil is de betaling. En wie, o professor, moet het uiteindelijk betalen?"

'Minder zout, suiker of verzadigd vet wordt wél herkend door 95%'
Diana Monissen, voorzitter van de stichting, die Vinkje beheert, zegt vandaag in Distrifood de kritiek van de Consumentenbond 'tendentieus' te vinden. Uit jaarlijkse metingen door onderzoeksbureau GfK zou blijken dat consumenten Vinkje steeds beter begrijpen. Monissen: "Wij laten vrijwel elk jaar onderzoek uitvoeren door Gfk. Die onderzoeken laten al vier jaar lang op rij hetzelfde beeld zien. Het Vinkje als symbool voor producten die minder zout, suiker of verzadigd vet bevatten, wordt door 95 procent van de Nederlandse consument herkend; meer dan de helft vindt het geloofwaardig en 70 procent linkt het Vinkje aan gezondere producten. En misschien wel het allerbelangrijkste vind ik dat inmiddels 35 procent van de Nederlandse bevolking vaak of altijd kijkt naar gezondheidsinformatie op de verpakking. Drie jaar geleden was dat 29 procent."

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Drie vragen: schrijf je meteen in
Het debat is alvast op scherp gezet. Het wordt Live voor publiek gevoerd tussen critici (waaronder campagneleider Henry Uitslag van de Consumentenbond), publiek en de wetenschappelijke commissie (waaronder Kees de Graaf) en het bestuur van de Stichting Ik kies Bewust, in Museum Boerhaave (Leiden) om 19.30h. Schrijf je meteen in als je erbij wilt zijn.

We kondigden al eerder aan dat het debat zal gaan over drie vragen:
- wat deed Vinkje goed?
- wat deed Vinkje fout?
- hoe moet Vinkje veranderen om het in de toekomst beter te doen?

Onvermijdelijk zal het ook gaan over de vraag: is Vinkje begrijpelijk en zo nee, hoe maak je Vinkje begrijpelijk?

In de weken in aanloop naar het debat zullen we bijdragen plaatsen van mensen die alvast op die vragen willen reageren of niet bij het debat aanwezig kunnen zijn.

Fotocredits: still uit de campagne van de Consumentenbond
Dit artikel afdrukken