Het antwoord blijkt bloedstollend simpel. Aardbeien die telers niet kwijt raken kun je op de markt verkopen voor het dubbele en ze zijn nog eens als eerste uitverkocht ook.

Hoe kan dat? Dat lijkt ons de vraag voor deze draad. Luister maar naar de mensen in het filmpje: Willem van Willem&Drees, Peter van de Ven van zijn eigenste Vennenhof waar hij de lekkerste aardbeien van Brabant teelt, gewone consumenten, Bas Heineke van Flevoplant die aardbeien veredelt en wilde weten wat mensen daar van vinden en Nederlands ongekroonde aardbeienkoning Jan Robben.



Wat de marktmeester zag
Wij spraken na het scheiden van de markt de marktmeester van de Soestermarkt. Hij vertelde ons dat de markt door wat berichtjes in de lokale bladen en blaadjes en wat berichten op z'n Boerenfluitjes tweemaal zoveel publiek had als anders. Hij zag nog iets: omdat mensen konden proeven wat ze gingen kopen, namen ze de aardbei serieus. En nog meer: omdat ze alles over de aardbeien konden vragen, namen ze ze nóg serieuzer. Willem van Willem&Drees zag het ook. De duurste aardbeien die de winkels niet willen omdat ze wat kwetsbaarder zijn, vlogen eruit. Ze waren als eerste uitverkocht. Uiteindelijk moesten zelfs voor het proeven bestemde aardbeien verkocht worden om kopers niet teleur te stellen.

Wat Jan Robben zag
Voor Neerlands aardbeienkoning - die van teler aardbeienacademicus - blijkt dit het ei van Columbus. Aardbeien moet je gewoon laten proeven, verkopen en je geeft antwoord op de honderden vragen die mensen hebben en waarvan je als teler dacht dat ze er toch niet in geïnteresseerd waren.

Jan schreef op zijn blog:

Deze week heb ik ook heel wat afgekletst over aardbeien. Behalve dat ik hier elke dag een kort stukje schrijf over wist-je-datjes kwam ook Felix Wilbrink van De Telegraaf op bezoek. Hij zou die dag toch al gekomen hebben omdat toen de finale van de verkiezing van de Beste Aardbei van Nederland zou plaatsvinden. Die ging niet door wegens gebrek aan telers die mee wilden doen. Zowat een hele middag hebben Felix en ik elkaar bezig gehouden met babbelen en proeven. Aanstaande zaterdag staat het in de krant, al is de insteek van het artikel de aardbeienjamproeverij waar ik in het proefpanel zat. We zullen het zien.

In de rij
In plaats van die verkiezing werd er op de Soestermarkt een alternatief evenementje georganiseerd. Daar was ik gisteren ook van de partij. We lieten de bezoekers aardbeien van verschillende rassen proeven en van verschillende telers. Het verhaal vertelden we erbij. Echt, het marktje met uitsluitend passievolle ondernemers omvat ongeveer vijftien bij vijftien meter, maar de hele ochtend stonden mensen in de rij om te proeven én om te kopen. De mensen kwamen in groten getale voor de experience, maar gingen allemaal naar huis met aardbeien van het ras wat ze het lekkerst vonden, zolang de voorraad strekte.

Joekels en lambada's
Een collega die onder andere Lambada's had meegenomen, baalde dat hij er thuis niet meer had ingeladen. Via het reguliere kanaal zijn ze tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt te worden, althans niet voor een eerlijke prijs. Daar in Soest vlogen de Lambada's als warme broodjes over de toonbank, nadat de mensen hadden kunnen proeven. De potentiële liefhebbers zijn er dus wél, maar die wordt dankzij het reguliere circuit iets onthouden. Een collega die aardbeiplantenkweker is stond er met vijf nieuwe rassen. Over sommige nieuwelingen waren de bezoekers lyrisch. Joekels van aardbeien, die ontzettend lekker smaakten, dat was toch wel helemaal tegen het vooroordeel in.

Roadshow: iedereen met z'n favoriet naar huis
We spraken er gisteren ter plekke al over. Dit soort publieksactiviteiten zouden we vaker moeten doen. Vaker? Ja, in principe elke dag ergens in Nederland als het aan mij ligt. Een soort Lekkerste Aardbeien van Nederland Roadshow. Laat de mensen verschillen proeven, vertel erover, vermaak de mensen met mooie aardbeienverhalen en iedereen gaat met zijn voor die dag favoriete aardbei naar huis. Telers die iets bijzonders telen, daar trots op zijn en vastlopen in het gangbare circuit zouden daar allemaal bij aan kunnen sluiten.


Zo dus, nu nog goed uitvoeren
Is hiermee aangetoond dat boeren eens moeten ophouden met klachten en weer gewoon naar de markt moeten? Dat hoeven ze niet allemaal. Je hebt een paar Jan Robbens, Peter van de Vens en Bas Heineke's nodig. Ze kunnen de superlekkerste aardbeien van nog 5 telers meenemen en de vragen daarover ook beantwoorden. Als ze dat per toerbeurt doen is het helemaal feest voor de telers en voor ons consumentenvolk. Dan kunnen ze bijvoorbeeld 14 dagen telen en oogsten en 1 dag 1 de 2 weken ons hun spullen eindelijk eens echt en lekker verkopen.
Zo zag Dorine Ruter van NieuwVers het. Ze zei: "Dit is gewoon echt. Tussen mensen. Heel wat anders dan onze verkiezingen. Van media naar mensen is een lange weg. Het kan sneller en echter. Dat blijkt."

Hoe verkoop je aardbeien? Dat probleem is dus gekraakt. Nou het nog goed uitvoeren.
Trouwens, zou het behalve voor aardbeieren ook voor kippeneieren zo werken?

Fotocredits: Ron Witkamp, Soestermarkt
Dit artikel afdrukken