Burger King liet de hoofdpersoon in een 15-seconden durend spotje de thuisassistent van Google activeren door 'OK Google, what is the Whopper Burger' uit te spreken. De woorden 'OK Google' zijn net zoals 'Hé Siri' bedoeld om je smartphone of tablet spraakcommando's te geven.

Het spotje werkte prima. Dat laten verschillende filmpjes zien. Google Home antwoordde braaf met het voorlezen van de eerste zin uit Wikipedia over de Whopper.

Burger King maakte echter twee foutjes. Het bedrijf had van te voren de Wikipedia-pagina van de Whopper Burger aangepast. Dat was tegen het zere been van de Wikipedia-community, die niet aarzelde terug te meppen. Binnen no time las Google de meest ongebruikelijke ingrediënten voor. Ze varieerden van chocolaatjes via geknipte teennagels tot een 'gemiddeld kind'.



Het tweede probleem was dat Burger King niet had overlegd met Google. Binnen een paar uur zorgde Google er met een technisch foefje voor dat zijn smart speaker niet meer reageerde op het OK Google-commando, schrijft NPR.

Verschillende reclame-experts voorspellen dat thuisassistenten zoals Google Home of Amazon Echo een nieuw kanaal voor reclamemakers zullen worden. Google zelf liet - onbedoeld - de mogelijkheden zien tijdens de Super Bowl, toen een spotje voor Google Home de thuisassistent bleek te activeren, schrijft De Volkskrant. Een nieuwe doos van Pandora? Daar denkt NPR toch anders over: "Misschien is het belangrijkste wapenfeit wel niet dat apparaten met elkaar kunnen praten, maar dat we ze uiteindelijk toch nog helemaal stil kunnen krijgen".



Inmiddels staat de hele affaire op de Wikipedia-pagina van de Whopper voluit beschreven, mét bronvermeldingen.
Dit artikel afdrukken