Mar nou is het dus al heel snel gelukt. Je zou zeggen dat er iets veranderd in de samenleving. Bedrijven willen weer aardig worden gevonden en hun goede wil laten zien. Wakker Dier kan tevreden zijn, want die zat achter de actie om Calvé aan de buitenscharrel te krijgen. Dat ging zo snel dat je er donder op kunt zeggen dat de rest van de markt nu snel zal volgen. Van goedkope cake, ijs en koekjes tot dure mayo, het zal allemaal buitenscharrel wezen. Neem zelfs rustig nog een eitje, want het is nog gezond ook. En neem ook rustig nog een lik Yofresh, want die is nu ook scharrelblij.
Maar dan het probleem, want het is niet zo hoera. Wakker Dier denkt weer eens niet na. Eieren van buitenleggers bevatten de meeste PCB's, u weet wel die giftige stoffen waar ons zenuwstelsel van in de war zou raken. Eieren van buitenleggers vergen een nieuw Nederland met veel ruimte voor de dieren of moeten van heel ver komen waar ze wel de ruimte nog wel hebben. Ver van de mensen. Buitendieren verspreiden enge ziektes, vinden we tegenwoordig. Q-koorts en vogelpest, dat is nog niks bij wat er allemaal kan losbreken.
Een ei hoort er bij, maar misschien moet je toch nog eens nadenken. We hebben er een probleem bij. Waar gaan we al die kippen houden of moeten we het maar met minder mensen doen?
Eindelijk begint one issue activisme zichzelf tegen te komen in een complexe wereld. Dat heb je zo als je volwassen wordt. Ik denk dat Unilever, de baas van Calvé, dat al heel lang weet. Maar ja wat moet je? Dat zal ook de mayobaas hebben gedacht. En toch gaf hij zich over. Nee echt, een bravo voor de snelheid is op zijn plaats. Die laat zien dat de goede wil er is. Nou de goeie denkwereld nog om de betere besluiten goed af te kunnen wegen.
Voorlopig moest je maar eens gaan bedenken wat je liever hebt. Haagen-Dasz ijs of Calvé mayo met scharrelei. Alletwee kon wel eens een probleem worden als we ook pasta, gebak, croissantjes en een uitsmijtertje willen blijven eten.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gadverdamme, kippenpoot met mayo?
1. Nou, Wouter ! Ik heb hier bij IJzendijke nog nooit 'woestijn' gezien. Kwestie van ruimte en 'verweiden' en aantal eierstokken p/m2. Dat de smaak van een 'buiten-ei 'beter is, dan een 'hok-ei' (of dat nu een scharrel-hok-ei is of niet), moge duidelijk zijn. De eieren kosten wel meer....
2. Ik blijf mensen die over 'geluksgevoelens' bij kippen spreken een beetje simpel vinden; maak je liever zorgen over het ophokken van kinderen in Randstand. Die kennen wel retrospectieve gevoelens mebt tot hun jeugd. Vlaamse kippen niet. Hollandse wel ?
3. Evenzozeer vind ik mensen 'simpel', die het lef hebben over voedingswaarden, nep, duurzaamheid en eerlijke voeding te praten, en die gelijktijd hun pootje op z'on vieze pot blub van Calve leggen. Zelf mayonnaise maken kost bijna niets (1 dooier, wat mosterd, peperzout, olie, azijn), en vraagt om 2 minuten aandacht en geeft dagenlang 'duurzaam' (dat woord zou verboden moeten worden)smaakplezier.
4. Tot nu toe heeft in al die jaren nog niemand op Foodlog aannemelijk kunnen maken, dat duurzaamheid per definitie kwaliteitverhogend werkt. Wel schuldgevoelafkopend....
Dick, je hebt met je voorschot het antwoord al aardig uit mijn mond genomen. Er is geen eenduidig antwoord hoe duurzaamheid eruit moet zien voor de veehouderij. Er zijn echter wel de grote lijnen en kaders waarbinnen het valt, de precieze invulling ligt aan de ondernemer en aan de concrete situatie waar het bedrijf zich in bevindt.
Wat betreft je laatste punt, volgens mij geeft Verburg het treffend weer in haar visie:
"Ik zie over 15 jaar een palet aan productiesystemen die alle zijn gestoeld op een verantwoorde filosofie, namelijk het leveren van kwaliteitsproducten met respect voor mens, dier en milieu."
Er is dus ruimte voor allerlei bedrijven (gespecialiseerd, bulk, natuurlijk, technologisch) met duurzaamheid hoog in het vaandel.
Ik merk zelf dat er nog een grote stap in het denken benodigd is. Een omslag van een eenzijdige blik op de zaken naar het systeem als een open geheel te zien. Dat vergt tijd. Ik geloof dat met het introduceren van systemen (getrokken door innovatie koplopers in de sector)die laten zien dat het anders kan, de eerste stap is naar deze bewustwording. En daarmee ook de kenbaarheid van dergelijke systemen, zoals het Rondeel en de Plantage.
Binnenkort is er een komkommerdag, misschien even gaan buurten? http://www.groeiservice.nl/Alle_evenementen.Landelijke_dag_Komkommer.15868+M5560ce3ff62.0.html
Ik moet schateren en huilen tegelijk.