Ik start een draadje over het nieuwe denken. Gewoon om eens te kijken of we, zoals Einstein zei, de problemen die we ervaren kunnen oplossen met een ander soort denken dan waarmee ze gecreëerd zijn. Of zoals een Japanse goeroe (waarvan ik de naam nog voor jullie ga opzoeken) zegt: Laten we eens stoppen met de oorzaken te analyseren of de begrippen uit te pluizen ('wat is duurzaam?'), laten we proberen nieuwe gevolgen te creëren. Kortom dit is geen draadje voor azijnzeikers, of voor mensen die kennelijk altijd moeten zeggen dat iets niet kan. Of voor hen die steeds maar moeten melden nooit is nieuws te horen.

Het gaat er even niet meer om wie wat bedacht heeft. Nieuwe boerenbaas Hans Huijbers komt in zijn interview met Dick Veerman op de proppen met nieuwe coöperaties tussen producenten en consumenten. Ook op foodlog.nl werd een tijdje geleden al gesproken over nieuwe coalities. Veel belangrijker is wat we ermee gaan doen. Veel goede ideeën die door velen op het foodlog.nl forum zijn geplaatst liggen in de archieven. Ik ga met Dick proberen ze weer naar boven te halen. Samen met de ideeën uit dit draadje lijkt me de volgende stap de evaluatie van de ideeën en er gewoon maar eens een stuk of tien uit te voeren.

Volgens Dick wordt foodlog.nl stil gevolgd door de crème de la crème van de levensmiddelenketen.

Misschien moet die crème de la crème eens even de rug strekken, diep ademhalen en het beste dat ze te geven hebben maar eens in de reactieruimte schrijven. Dus kom op boeren, wetenschappers, journalisten, verdwaalde consumenten, voedingsdeskundigen, retailers, merkenbouwers, politici, bestuurders, bankiers laat jullie horen, geef wat je te geven hebt.

Er zit goud in foodlog (en in de deelnemers), laten we dat eens gaan delven en teruggeven aan de keten.
Dit artikel afdrukken