We schijnen dol te zijn op antiroestmiddelen. Zodra we het zien op een pakje of bakje nemen we dat. Niet het bakje wat er naast staat en dat niet zegt dat het niet zal verroesten, ook al barst het van de zuurteregelaar.
Antioxidanten zijn antiroestmiddelen. Je cellen gaan er niet van aan de wildgroei, maar blijven jong en in vorm. Antioxidanten vertragen het verouderingsproces.

Op de prachtige site Nutraingredients.com is deze week een serie te vinden over antioxidanten. Antioxidanten blijken een krachtig merk te zijn geworden in de vorm van een claim die doet verkopen. 55 tot 60% van het koopleger zou er helemaal voor gaan en andere producten laten staan, alleen vanwege dat woordje.

Er valt dus nog heel wat van te verwachten. De doodnormale zuurteregelaar ascorbinezuur (E 300) is een wijdverspreid conserveringsmiddel in heel veel verpakt eten. Ja logisch, want het moet er voor zorgen dat ons eten niet verroest. Krijg nou wat, denkt dus straks de marketeer. Het zat er altijd al in, maar nou ga ik zeggen dat het een antioxidant is.Zo worden straks de E nummers toch nog populair. O ja, ascorbinezuur mag je ook vitamine C noemen.

Ik voorspel dat deze nieuwe vormen van gezondheidsmarketing een enorme vlucht zullen nemen. Op datzelfde Nutraingredients is DSM's onderzoeksman Wim Saris te horen. Hij vertelt dat je voor echte gezondheidsclaims al minimaal € 5 miljoen kwijt bent en dan nog niet zeker bent of je ze kunt gebruiken. De nieuwe tactiek gaat dus wezen de woorden en begrippen te vinden waar consumenten voor gaan. Die plak je op je pakje en klaar is Kees. Geen gezondheids- maar een doodeenvoudige voedingsclaim. Da's veel goedkoper en verkoopt prima.
Deze voorspelling en tip zijn gratis ;-)




Dit artikel afdrukken