De meest interessante vise kwam wat mij betreft van Koen Slippens van Sligro.
Het blijft een boeiend fenomeen, biologisch voedsel. Emotie en ratio voeren voortdurend een bio-gevecht. Emotie omdat je tegenwoordig geen (vak)blad kunt openslaan of men schrijft er wel over. De ratio is dat er zowel in foodservice als foodretail, ondanks een voortdurende verkoopstijging, relatief weinig omzet in biologisch voedsel wordt gerealiseerd. Je ziet wel een stimulans bij grote cateringopdrachtgevers zoals ministeries, die afgesproken hebben dat een behoorlijk percentage van hun aanbod biologisch moet zijn. Maar is dat wel logisch? Die biologische wensen zouden toch primair vanuit de consument moeten komen?
Biologische en verantwoorde voeding uit de ‘geiten-wollen-sokken-sfeer’ halen is een kritische succesfactor. Dat is een lastig imagohoekje waarin biologisch in Nederland toch wel een beetje beland is. In de Verenigde Staten, Groot Brittannië en ook onze buurlanden hebben ze dit handig gedaan met kreten als ‘Organic’ en ‘All natural’. Dat is wat minder beladen en past ook in Nederland prima in de trend van ‘bewust eten’. Bovendien bewijst het dat verantwoord en lekker tóch heel goed samen kunnen gaan en dat is de weg naar de toekomst. Of we dat uiteindelijk via Ik Kies Bewust’, ‘Organic’, ‘All natural’ of biologisch gaan doen zullen we zien!
Op de boerenmarkt zag ik er laatst weer één, zo'n geitenwollensok. Zelfgebreide trui, een soort talisman om zijn nek, vlassig baardje en dito kapsel, lijzige stem, een ongewassen hond en al even groezelige vriendin. De volgende keer dat ik hem daar zie zal ik hem vertellen dat hij de opmars van bio schaadt. Ik zal hem en zijn vriendin een scheersetje geven en het adres van mijn kleermaker en mijn hondenkapper. Verbeter de wereld, draag een maatpak.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Geen budget om een pak te kopen? Weet je wat zo'n stevige trui of ongeschoren look kost ;-)
Pakken zijn te goedkoop, net als eten van conventionele teelt.
Ik vermoed dat het interessant is Slippens te lezen vanuit zijn werkelijke probleem: hij kan zijn winkels niet uniform bevoorraden met bio omdat er onvoldoende aanbod is. Ik vind het opmerkelijk en verfrissend dat hij zich hardop durft uit te spreken tegen de helahola-stroom van bijv. een AH. Nog verfrissender zou ik het hebben gevonden als hij zijn punt directer vanuit zijn probleem aan de orde zou durven stellen. In boerenland is het nogal een issue: wel bio moeten maar er geen cent meer voor krijgen. Dat kennie. En toch moet het, zelfs van de boerenthuisbank.
Zoals ik het deze week een boer hoorde zeggen: die valt vanzelf in zijn eigen zwaard. Slippens zegt uiterst politiek niet veel anders.
Ailko, mijn opmerking was 80% ironisch bedoeld. Iedereen moet dragen wat hij wil. Het gaat om moreel leiderschap, mensen leren dat dieren beter verzorgd moeten worden, bijvoorbeeld. Stel dat biologisch verhipt wordt tot "organic", maakt dat de consumenten dan daadwerkelijk bewuster van wat ze eten? Mijn probleem met het boekje is dat er geen commitment wordt gemaakt om Nederland moreel beter te maken. Terwijl je als supermarkt toch regelmatig de wantoestanden bij je toeleverancier ziet. Dat had wmb een flink schepje meer mogen zijn.
@ Wouter wat je daar zegt over het gedrag van de geitenwollensokken-dragende-biotypes, daar zit absoluut een grond van waarheid in. Ik ben bang dat deze mensen alleen niet het budget hebben om een pak te dragen.Ze leven nogal sterk bewust organisch en hebben blijkbaar voldoende aan die basis. Ik zou zeggen laat ze lekker gaan, zo wordt het vanzelf een soort folklore binnen de biomarkt.