E-nummers hebben het zwaar. Daarom moet volgens Foodnavigator de industrie zelf de eigenlijk-niet-zo-nette additieven maar aanpakken en niet wachten op maatregelen van hogerhand.
De voedingsmiddelenindustrie moet niet wachten tot de EFSA het uitgebreide E-nummer onderzoek heeft afgerond. Het risico dat een groot deel van de stoffen verboden zal worden is groot en de antiadditieven-consumentenbeweging is al actief. Negatieve uitkomsten van het onderzoek kunnen ervoor zorgen dat de natuurlijke ingrediëntentrend alleen maar sterker wordt. Dat zegt Food Navigator Europe.
Risico
In 1999 evalueerde de EFSA het wetenschappelijk onderzoek naar additieven en stelde toen al vragen over bepaalde stoffen. De herbeoordeling die nu plaatsvindt is volgens Food Navigator uitstekend, maar consumenten zullen niet blij zijn wanneer acht jaar later wetgeving pas aangepast zal worden. De kans is groot dat het consumentenvertrouwen slinkt als een deel van de voorheen toegestane stoffen toch schadelijk blijkt te zijn. Volgens Food Navigator zal de industrie dan een gigantische PR-machine tevoorschijn moeten halen, wil zij het consumentenvertrouwen in additieven herstellen.
Natuurlijke ingrediënten
De trend heerst onder consumenten om producten te kopen met uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Retailers bestellen meer van dergelijke producten bij fabrikanten. In Groot-Brittannië maakte de supermarktketen ASDA onlangs bekend dat het alle kunstmatige kleur- en smaakstoffen uit de huismerkproducten ging halen. Food Navigator voorspelt dat het onderzoek van de EFSA, dat eind 2008 afgerond is, de markt voor natuurlijke ingrediënten een flinke boost gaat geven.
bron: VMT
Dit artikel afdrukken
De voedingsmiddelenindustrie moet niet wachten tot de EFSA het uitgebreide E-nummer onderzoek heeft afgerond. Het risico dat een groot deel van de stoffen verboden zal worden is groot en de antiadditieven-consumentenbeweging is al actief. Negatieve uitkomsten van het onderzoek kunnen ervoor zorgen dat de natuurlijke ingrediëntentrend alleen maar sterker wordt. Dat zegt Food Navigator Europe.
Risico
In 1999 evalueerde de EFSA het wetenschappelijk onderzoek naar additieven en stelde toen al vragen over bepaalde stoffen. De herbeoordeling die nu plaatsvindt is volgens Food Navigator uitstekend, maar consumenten zullen niet blij zijn wanneer acht jaar later wetgeving pas aangepast zal worden. De kans is groot dat het consumentenvertrouwen slinkt als een deel van de voorheen toegestane stoffen toch schadelijk blijkt te zijn. Volgens Food Navigator zal de industrie dan een gigantische PR-machine tevoorschijn moeten halen, wil zij het consumentenvertrouwen in additieven herstellen.
Natuurlijke ingrediënten
De trend heerst onder consumenten om producten te kopen met uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Retailers bestellen meer van dergelijke producten bij fabrikanten. In Groot-Brittannië maakte de supermarktketen ASDA onlangs bekend dat het alle kunstmatige kleur- en smaakstoffen uit de huismerkproducten ging halen. Food Navigator voorspelt dat het onderzoek van de EFSA, dat eind 2008 afgerond is, de markt voor natuurlijke ingrediënten een flinke boost gaat geven.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook