Het zit die jongen hoog. Hij wordt er, naar eigen zeggen, 'schijtziek' van. 'Je zoekt je het schompus naar fatsoenlijke merken', zegt'ie.
Zoals iedereen heeft gemerkt, verlaagde vorige week super der supers Albert H. 1000 A-merken in prijs. Plus ging ernstig in de fout door in paniek een potje mee te willen knikkeren. Albert ging niet mee met Plus, zoals supermarktwatchers aanvankelijk dachten. Plus probeerde mee te gaan met Albert. Tevergeefs, want Appie is oppermachtig en vaart zijn eigen koers. Niemand die hem tegenhoudt.
Wil Ab ons aan de goedkope huismerken - AH Huisbier, Zaanse Hoeve melk etc. - en is deze A-merken-actie een doekje voor het bloeden?
Welnee, Danny ziet het niet. Albert is op alle goeie producten zijn chique huismerk aan het plakken. Excellent schreeuwt je tegemoet. Niet alleen je favoriete merk hazelnotenpasta is ingeruild, ook de Haagen Dasz, Ben & Jerry's en het Australian Homemade ijs in de beroemde A-kartonnen bekers zijn van het schap. Excellent zit al op de Strawberry Cheesecake en Crunchy hoe-was-het-ook-weer-dinges. De Australische nepchocolade van Australian Homemade was allang verexcellent. De betere vleeswaar is inmiddels bijna helemaal over. Die mag
Excellent is bedoeld als een net iets meer prima merk dan de fatsoenlijke merken van Danny. Je moet er alleen nog even aan wennen om ze naast de gewone A-merken te zien. Daar nodigt AH je nu voor uit. Kom even kijken hoe Excellent we zijn. AH wil de volle volle merk-, niet de goedkope huismarge. Daarom wordt het zelf een A-merk met zijn E-merk.
Dat doen de Zaanse kruideniers heel knap. Hun Excellent hoeft nauwelijks beter te zijn dan de Stegeman-kwaliteit waar Danny aan gewend is. Geen A-merk dat het ooit bedacht. Haal een B-merk uit het buitenland, dat nog altijd beter is dan een A-merk uit Nederland, en maak er een ambachtelijk E-merk van. Beter is hier voortaan niet meer te krijgen, want AH bepaalt wat de top van ons eetambitieniveau moet wezen.
Kijk nou naar die arme Plus. Moeten volgen, maar het niet kunnen. Toch heeft Danny ook een beetje gelijk met zijn gang naar de Jumbo. Ook al is het daar 'kutparkeren', zegt'ie, die heeft tenminste geen huismerken.
Als je daar nog even over nadenkt .... wat een kansen! Kwaliteit komt straks dus van de Jumbo, de laatste echte Nederlandse retailer, die gewoon producten op het schap legt en niet zelf een A-, pardon E-, merk wil worden. Nou maar hopen dat ze het daar in Veghel, waar het hoofdkantoor van Jumbo staat, ook begrepen hebben.
Danny wil er alvast wat meer moeite voor doen. Da's een opsteker, zomaar op 2e Paasdag.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
A-merken hebben inderdaad de E-merken nodig (zoals Maarten ook al zegt). Maar is ook niet belangrijk wat je zelf "lekker" vindt.
Sommige E-merken zijn net zo goed als A-merken, ook die van AH, maar wel een stuk goedkoper. Is dat dan niet veel belangrijker?!? Het is soms gewoon proberen en aanpassen.
Aan Danny,
Als ik jou was zou ik me maar eens voor gaan bereiden op Private Labels want zoals JIJ waarschijnlijk gaat merken is dat Private Label producten dezelfde of betere kwaliteit aanbieden dan dat JIJ gewend bent. Waarschijnlijk is jou uitgave patroon dat je niet behoort tot de rijkste der aarde en ook daar heeft Private Label een antwoord op: die zijn namelijk in de meeste gevallen goedkoper.
Dus DANNY, als ik jou was zou ik me maar heel goed de schijtpleuris zoeken over een paar jaar naar a merken, want dat wordt een lastige opgave. Aanpassen zul je dus en uiteindelijk is het ook voor jou soort voordeliger!!!!!
Het is maar de vraag of het E-merk het A-merk op die manier nog nodig heeft. Het heeft geprofiteerd vh A-merk om te komen waar het nu is. Het lijkt meer en meer autonoom als een super A-merk te kunnen gaan functioneren, zonder de campagne- en ontwikkelkosten. In die zin is het heel slinks.
Je hebt volstrekt gelijk als je zegt dat er wel een relatie blijft: zonder nws en trekkers van de A-merken loopt het winkelbezoek terug. En ook dan is er sprake van een nogal eenzijdige relatie: E profiteert van A, andersom is veel minder het geval.
A-merken en E-merken hebben elkaar nodig. Een E-merk heeft veel meer marge en is dus meer winstgevend dan een A-merk. Het A-merk daarentegen geniet van landelijke reclame en promotie. In principe zou een supermarkt(organisatie) ervoor moeten zorgen dat een A-merk traffic creëerd naar de winkel, maar dat POS (Point-Of-Sale) wordt gekozen voor het E-merk. 70% van de consumenten maakt namelijk pas een definitieve beslissing voor het schap. Wanneer een E-merk een duidelijke referentie heeft met een A-merk (bijvoorbeeld plaats in het schap of verpakking) is je formule meer winstgevend.
Inmiddels is ook op marketingfacts.nl een discussie aan het ontstaan over huismerken. Door Luuk Ros ism Marketingtribune. Ik zie daar helaas nog geen analyse van het E-merk. Dat is immers nieuw in de aanpak van AH. Het oude huismerk was een goedkoop alternatief voor het A-merk. Het E-merk is een nieuw type A-merk.. De logica daarachter is beschreven door 2 consultants, Andrew Wileman en Michael Jary in het boek Retail Power Plays - from trading to brand leadership.