Onderzoeksbureau Mintel komt met een onderzoek waaruit blijkt dat Het Blik weer terug is.
Dat is goed nieuws voor voedingsproducenten, want het vergt weinig productontwikkeling en weinig reclamebudget. Het blik loopt, dus 'sex it up' en het gaat nog veel beter lopen. Het is een kwestie van er een meer trendy vulling in stoppen en nieuwe etiketten maken. Op het schap en klaar. Waarom dit succes? Tijdsgebrek en gemak zijn het simpelste antwoord: ingeblikte voeding is lang en makkelijk te bewaren, het is relatief goedkoop, je hebt het altijd bij de hand, het zit zo in de pan en is snel klaar zonder veel vaat.
Vooral peulvruchten (bonen) blijken het prima te doen - ze rijden mee op de gezondheidstrend. Voor vlees moet nog wat verzonnen worden. Vandaar dus de vleesvullingen voor de populaire wraps. Heel makkelijk, alles in blik en sous vide. En minstens een jaar te bewaren.
Als we dan toch een stapje verder gaan: waarom die inhoud van het blik dan ook niet meteen even 'meepimpen' vanuit een gezondheidsoptiek? Tuurlijk niet voor ons, echte foodies :)
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Baked Beans" so traditionnal in every day English food !!! but so artificial!!!!C'est l'efficace facilité des cuisinières Anglaises: "vite et vite fait" pour nourrir qui doit être nourri par devoir mais sans charme , ni créativité!!
"Baked Beans "C'est une "Institution dans la cuisine Anglaise !!! tout le monde mange cela!!! Et ces arômes acquis dans l'enfance imprègne nos amis Anglais pour l'éternité: Ils en ont des trémolos dans la voix... Comme quoi , tout se joue dans l'enfance au royaume des goûts...
Nee snel en gemakkelijk moet het tegenwoordig zijn met al die tweeverdieners. Om heel eerlijk te zijn merkte ik ook toen ik eens een week bijna full-time moest werken dat uitgebreid koken dan ineens een andere prioriteit krijgt. Daarom zou ik nooit voor vast zoveel uren willen werken. Ik heb gelukkig die mogelijkehid om die keuze te maken, maar sommigen moeten nu eenmaal.
Kleine precisering: het gaat om gemak! Die trend is niet tegen te houden.
Tsja.... zoals ik al vertelde in mijn commentaar op de posting van het Europeese Parlement, we moeten voedingstechniek maar gaan toevoegen aan de vakken op de hotelscholen.
Wat ik hierbij het ergste vindt is dat de inhoud totaal niet relevant is. Het gaat om het vermarketen vanhet blik.Dat geeft toch te denken!