Op 21 maart zou Agractie op zo'n 40 drukke en goed zichtbare locaties in Nederlandse steden de actie 'Boerderijprijzen' organiseren. Om aan de consument te laten zien en voelen wat de Nederlandse boer over het algemeen voor een product krijgt, zouden boerenproducten voor het (bijna symbolische) bedrag van de gemiddelde opbrengst voor de boer verkocht worden.

Dankzij de inzet van honderden vrijwilligers leek het een 'gigantische actie' te worden. "Veel groter en uitgebreider dan verwacht hebben boeren en burgers zich massaal ingezet om deze actie tot een groot succes te maken, misschien wel vergelijkbaar met onze historische 1-oktoberactie," aldus Agractie.

Het coronavirus gooit roet in het eten. De organisatie laat weten "de verantwoordelijkheid te willen nemen voor vrijwilligers en bezoekers van de actie en daarom de actiedag uit te stellen tot september dit jaar."

Omdat Agractie signaleert dat het coronavirus boeren met problemen als een moeilijke afzet en dalende prijzen opzadelt, roept de boerenorganisatie agrarische ondernemers die hinder ondervinden op zich te melden om de omvang van het probleem inzichtelijk te maken. Juist boeren, "als primaire voedselvoorzieners van Nederland", zouden met voorrang voor eventuele compensatie in aanmerking dienen te komen.

De ondertussen opgestarte sticker- en spandoekenacties van Agractie lopen onderwijl gewoon door.
Actie Boerderijprijzen - Agractie
  • Deel
Druk af