Wacht eens even: Kris Verburgh en Dr. Frank? Die zijn niet bepaald bekend geworden om hun goede looks of sex-appeal. Die vergelijking gaat niet op, toch? Jawel.
'Food is fun'
Want de voedingsadviezen die Verburgh en Frank geven, zijn wél hot en sexy. Ze beloven namelijk een mooi slank lijf, een gezond leven en een langer leven. Compleet met grappige adviezen, zoals elke dag havermoutpap of nooit meer koolhydraten. Lekker gek!
Dat is toch fun, ‘raw’ oreokoekjes maken, of havermoutpap met pure chocolade of de pasta vervangen door dun gesneden courgettesliertjes?
Food is fun. Geen brood, maar spelen. Dát wil het volk van tegenwoordig.
Geen sexappeal
Terug naar de voedingsadviezen. Op die markt zijn natuurlijk niet alleen de zussen van Doutzen actief. Daar werken ook de diëtisten van Nederland en vanzelfsprekend het Voedingscentrum. Deze professionele voedingsvoorlichters hebben een probleem, een groot probleem. Want: hun adviezen missen sex appeal.
Diëtisten en voedingsvoorlichters prediken al honderd jaar het ‘doe maar normaal’ principe. Gewoon, gezond eten. Drie maaltijden per dag en wat fruit tussendoor. Neem een ontbijt. Eet aardappelen, groenten en vlees. Vezels. Op vrijdag vis. Veel water drinken.
En daarom zeg ik: Voedingscentrum en diëtisten, ga in de leer bij Rens KroesEr is niet veel mis met die adviezen. Sterker nog, over de meeste van deze adviezen bestaat in de wetenschap consensus. Mensen die deze wijze schijfvanvijfraad opvolgen, zullen in het algemeen ook slanker en beter gevoed zijn.
Oersaai
Dick Veerman zei in een voorgaand nummer van Vork dat de voedingswetenschap zich buiten spel zet van de samenleving, omdat zij geen antwoord geeft op de vragen en zorgen van het grote publiek. Ik denk dat het probleem ‘m niet zit in de voedingswetenschap. Het probleem zit ‘m vooral in de vertaling van die wetenschap en in de communicatie naar de consument.
Die vertaling is zo saai, dat ieder afhaakt. Want wie denkt bij het opstaan: ha, leuk ik ga even kijken naar de website van het Voedingscentrum? En wie verheugt zich op het verrassende en lekkere consult bij de diëtist?
Precies. Niemand.
In de leer bij Rens Kroes
En daarom zeg ik: Voedingscentrum en diëtisten, ga in de leer bij Rens Kroes. Hou de wetenschappelijke basis van je adviezen hetzelfde, dat is prima. Maar maak ze sexy en spicy!
Denk in mooie beelden! Het advies om meer groenten op je bord te doen is toch gaapverwekkend saai? Ontbijten met boerenkool, dat is pas geinig! Of adviseer een groene smoothie, een spicy dukkahdip bij de rauwkost of geef het recept én foto van een prachtige lunchsalade: dat wil het volk. De boodschap ‘groenten zijn gezond’ komt dan ook wel binnen.
Denk je nu dat dit alleen iets is voor hipsters en jonge bloggermeisjes? Niets is minder waar. Ook de 65-plusser wil verleid worden. Ook de bijstandsmoeders en de chronisch zieken willen adviezen waar voor de verandering eens de lol van afspat. Seks sells. Ook in de voedingswereld.
Deze column verscheen eerder in Vork.
Fotocredits: Rens Kroes, via facebook
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Leuk en handig kookboek. Mbv de koek- en cakerecepten van Rens weten wij onze kleinste al bijna twee jaar suikervrij te houden.
Suikervrij hé, dus ook niet zoeten met ahornsiroop of honing. Gaat toch een stapje verder dan wat de gemiddelde diëtist adviseert als het klopt wat ze zeggen.
Jan Peter #9,
Daar zeg je wat. Volgens mij heb je gelijk. 'Sex' sells, maar 'easy' nog beter. Het enige wat volgens mij 'sells' aan die sexy stromingen zijn de boeken. Het zou me niets verbazen als maar een fractie van de lezers ook daadwerkelijk zo gaat koken.
Een doosje met daarin wat gele rijst, een kruidenmix en een ubersimpele instructie, gecombineerd met voorgesneden vlees en groente, dat is ook niet sexy, maar verkoopt als een tierelier. Misschien moet, om gezond eten aan de man te brengen, daarom het makkelijke met het verleidelijke gecombineerd worden.
Hahaha, daar zeg je wat Anja. Mijn man en ik hebben mineola's zelf omgedoopt tot 'tieten' en we hebben zodra ze in het seizoen zijn constant Japanse mispels(Yeni dunya) en het kroontje lijkt op een anus dus van begin af aan hebben we die omgedoopt tot 'poeperds'. Maar nee, ze smaken er niet meer of minder om, het is gewoon lachen om zelf met dergelijke naampjes te komen, alleen, zou ik raar kijken als ze zo in de winkel genoemd zouden worden.
Voor 95% van de mensen is eten/voedsel niet interessant. Het moet gemakkelijk zijn en niet te duur. Dat leuk je niet op met sex of fun. We hebben allemaal wel een boek van Jamie, Chris of wie dan ook in de kast staan. We kijken soms naar 24kitchen of Nigella Lawson of Herman. Best grappig als entertainment. Maar zo koken of eten is different cook.
Alles draait om marketing. Het sexy aanprijzen van je producten of waren. Kijk naar 50 tinten grijs.... Dat verkoopt! Zelfs speciaalbieren (uit Chaam) hebben bijzondere namen als: blonde snol, heisse weisse, vurige non. Of wat dacht je van coctails: sex on the beach en blowjob.
Het toepassen van dezelfde slimme marketing op groenten en fruit zou dan toch ook moeten lukken: de piemel is dan natuurlijk de asperge, de wilde navel is dan de sinaasappel, forever young voor knoflook, vampierenbloed voor de rode biet. Wordt het leven daardoor een stuk aangenamer of what's in a name?