Ze is het bloedmooie zusje van Doutzen, haar kookboeken gaat als warme speltbroodjes over de toonbank, in haar voedingsadviezen en recepten strooit ze met powerfoods en ze is sexy and hot-hot-hot: Rens Kroes. Qua populariteit en boekverkopen is zij de nieuwe Voedselzandloperman of de nieuwe Dr. Frank.
Wacht eens even: Kris Verburgh en Dr. Frank? Die zijn niet bepaald bekend geworden om hun goede looks of sex-appeal. Die vergelijking gaat niet op, toch? Jawel.

'Food is fun'
Want de voedingsadviezen die Verburgh en Frank geven, zijn wél hot en sexy. Ze beloven namelijk een mooi slank lijf, een gezond leven en een langer leven. Compleet met grappige adviezen, zoals elke dag havermoutpap of nooit meer koolhydraten. Lekker gek!
Dat is toch fun, ‘raw’ oreokoekjes maken, of havermoutpap met pure chocolade of de pasta vervangen door dun gesneden courgettesliertjes?
Food is fun. Geen brood, maar spelen. Dát wil het volk van tegenwoordig.

Geen sexappeal
Terug naar de voedingsadviezen. Op die markt zijn natuurlijk niet alleen de zussen van Doutzen actief. Daar werken ook de diëtisten van Nederland en vanzelfsprekend het Voedingscentrum. Deze professionele voedingsvoorlichters hebben een probleem, een groot probleem. Want: hun adviezen missen sex appeal.

Diëtisten en voedingsvoorlichters prediken al honderd jaar het ‘doe maar normaal’ principe. Gewoon, gezond eten. Drie maaltijden per dag en wat fruit tussendoor. Neem een ontbijt. Eet aardappelen, groenten en vlees. Vezels. Op vrijdag vis. Veel water drinken.
En daarom zeg ik: Voedingscentrum en diëtisten, ga in de leer bij Rens Kroes
Er is niet veel mis met die adviezen. Sterker nog, over de meeste van deze adviezen bestaat in de wetenschap consensus. Mensen die deze wijze schijfvanvijfraad opvolgen, zullen in het algemeen ook slanker en beter gevoed zijn.

Oersaai
Dick Veerman zei in een voorgaand nummer van Vork dat de voedingswetenschap zich buiten spel zet van de samenleving, omdat zij geen antwoord geeft op de vragen en zorgen van het grote publiek. Ik denk dat het probleem ‘m niet zit in de voedingswetenschap. Het probleem zit ‘m vooral in de vertaling van die wetenschap en in de communicatie naar de consument.
Die vertaling is zo saai, dat ieder afhaakt. Want wie denkt bij het opstaan: ha, leuk ik ga even kijken naar de website van het Voedingscentrum? En wie verheugt zich op het verrassende en lekkere consult bij de diëtist?
Precies. Niemand.

In de leer bij Rens Kroes
En daarom zeg ik: Voedingscentrum en diëtisten, ga in de leer bij Rens Kroes. Hou de wetenschappelijke basis van je adviezen hetzelfde, dat is prima. Maar maak ze sexy en spicy!
Denk in mooie beelden! Het advies om meer groenten op je bord te doen is toch gaapverwekkend saai? Ontbijten met boerenkool, dat is pas geinig! Of adviseer een groene smoothie, een spicy dukkahdip bij de rauwkost of geef het recept én foto van een prachtige lunchsalade: dat wil het volk. De boodschap ‘groenten zijn gezond’ komt dan ook wel binnen.

Denk je nu dat dit alleen iets is voor hipsters en jonge bloggermeisjes? Niets is minder waar. Ook de 65-plusser wil verleid worden. Ook de bijstandsmoeders en de chronisch zieken willen adviezen waar voor de verandering eens de lol van afspat. Seks sells. Ook in de voedingswereld.

Deze column verscheen eerder in Vork.

Fotocredits: Rens Kroes, via facebook
Dit artikel afdrukken