Slagers met een eigen winkel boeken, net als warme bakkers, groente- en visboeren, uitstekende resultaten. Slagers met een winkel voor consumenten zien hun omzet in de coronamaanden gemiddeld met 4% toenemen, aldus de marktonderzoekers van het Food Service Instituut Nederland.
In de aanloop naar kerst is het helemaal een gekkenhuis. Nederlanders eten deze kerst thuis meer vlees dan ooit. Ook gaven Nederlanders dit jaar gemiddeld meer geld uit voor een luxer stukje vlees.
De totale omzet in de slagerijen komt uit op €957 miljoen. Het zat de slagers niet allemaal mee. Normaal zijn verkopen in de winkel goed voor 84% van de omzet, volgens Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). De resterende 16% komt uit evenementen als barbecues en catering. Dat ligt nu grotendeels stil. Tegelijkertijd liepen de kosten op, door medewerkers die in quarantaine zitten, extra voorzorgsmaatregelen en beschermingsmiddelen.
Het Financieele Dagblad laat de tegenstelling tussen verschillende slagerijen zien. Zelfslachtende slager Wouter van de Veen uit het Gelderse Ederveen heeft geen klagen. Zelfs zonder de duizend buffetten die het bedrijf rond deze tijd van het jaar voor Covid-19 verzorgde, is het erg druk. In de winkels loopt het storm. “Al met al springen we er goed uit”, aldus eigenaar Van de Veen.
Tegenover bedrijven als dat van Van de Veen staan ruim 100 Nederlandse luxe slagers die aan de horeca leveren. Als gevolg van de lockdowns en beperkingen van het restaurant-bezoek is hun omzet bijna volledig weggevallen. Er is bovendien nauwelijks perspectief. De omzet van horecaslager Gert Kraan van Kraan Vlees-Service kelderde tijdens de eerste lockdown met ruim 70%, net als nu. Bij Kraan ligt al het vlees nu ingevroren in de overvolle koelcel te wachten op betere tijden.
Dit artikel afdrukken
De totale omzet in de slagerijen komt uit op €957 miljoen. Het zat de slagers niet allemaal mee. Normaal zijn verkopen in de winkel goed voor 84% van de omzet, volgens Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). De resterende 16% komt uit evenementen als barbecues en catering. Dat ligt nu grotendeels stil. Tegelijkertijd liepen de kosten op, door medewerkers die in quarantaine zitten, extra voorzorgsmaatregelen en beschermingsmiddelen.
Het Financieele Dagblad laat de tegenstelling tussen verschillende slagerijen zien. Zelfslachtende slager Wouter van de Veen uit het Gelderse Ederveen heeft geen klagen. Zelfs zonder de duizend buffetten die het bedrijf rond deze tijd van het jaar voor Covid-19 verzorgde, is het erg druk. In de winkels loopt het storm. “Al met al springen we er goed uit”, aldus eigenaar Van de Veen.
Tegenover bedrijven als dat van Van de Veen staan ruim 100 Nederlandse luxe slagers die aan de horeca leveren. Als gevolg van de lockdowns en beperkingen van het restaurant-bezoek is hun omzet bijna volledig weggevallen. Er is bovendien nauwelijks perspectief. De omzet van horecaslager Gert Kraan van Kraan Vlees-Service kelderde tijdens de eerste lockdown met ruim 70%, net als nu. Bij Kraan ligt al het vlees nu ingevroren in de overvolle koelcel te wachten op betere tijden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als je als ondernemer maar op 1 paard wedt....