Tuinderscommunicatie is: laten proeven
Tuinders hebben altijd de neiging om alleen het resultaat van hun arbeid onder je neus te steken. Proef maar, dat zegt meer dan duizend woorden. Dat is tuinderscommunicatie. Zelf blijven ze vaak op de achtergrond. Vraag je even door, dan merk je welke passie er schuil gaat achter die stugge gezichten. Juist die verhalen zijn uniek.
Na de EHEC-crisis in 2011 besloten we –een groep enthousiaste tuinbouwvrouwen- een kalender met blote mannen tussen de bloemkolen te maken. Een hilarisch en succesvol project, met een serieuze ondertoon: “Laat jezelf zien. Wij willen de mensen achter al die producten leren kennen.” Na twee kalenders was het tijd voor een bredere insteek.
Voor consumenten, door tuinders
Het jongste plan is de productie van een echt Trotse Tuinders Magazine. Een magazine voor consumenten, door tuinders. De eerste editie verschijnt tijdens Kom in de Kas, de eerste week van april 2015, want daar vinden we onze eerste doelgroep.
In het magazine komen verhalen over de tuinbouw en de mensen die voor ieders dagelijkse portie gezond en geluk zorgen. Het is een echt crowdfundingsproject geworden, waarmee we een statement maken. Niet wij alleen, maar met z’n allen zijn we trots op onze tuinbouw. Samen maken we dit project.
Papier én online
Is een papieren magazine nog van deze tijd? Die vraag kregen we regelmatig. Wij denken van wel. Het moet zo mooi worden dat mensen het willen bewaren. Papier en online gaan samen. We zullen ook online aanwezig zijn en verwijzen naar websites, facebookpagina’s, evenementen en initiatieven waar burgers tuinders kunnen ontmoeten. Of het nu om genieten van mooie sierteeltproducten gaat of bereiden van gezonde groenten. In het magazine willen we ook ruim aandacht besteden aan mensen die de producten verwerken en distribueren.
Doe mee
Dus als jij bezig bent met een bijzonder (lokaal) initiatief, of echte waarde weet toe te voegen, meld het ons. Op de website staat het allemaal uitgelegd.
Zou de boycot dan toch nog iets goeds tot stand brengen? Wellicht het besef dat er momenten zijn om de koppen bij elkaar te steken en samen je gezicht te laten zien. Trotse Tuinders volgen het Holland meisje op.
Fotocredits: Pieternel van Velden
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een update van het Trotse Tuinders project: we stelden onszelf als doel € 40.000,- bij elkaar te krijgen om een magazine te kunnen maken. De teller staat nu op € 35.400,-. Dat is genoeg om een behoorlijk magazine te maken. De oplage is 25.000 stuks, maar die kan nog omhoog als meer sponsors instappen. Vanaf 1 januari gaan we als team verhalen schrijven, foto's schieten, filmpjes maken.
Op 26 maart liggen de eerste exemplaren van het Trotse Tuinders magazine bij het Groente Congres in Rotterdam. Begin april kunnen consumenten een exemplaar meenemen in alle regio's van Kom in de Kas. In mei staan we met ons team bij de Libelle Zomerweek.
De hele actie kwam schoorvoetend op gang, maar de laatste maand is deze in een stroomversnelling gekomen. Zeker nadat wij bij bereiken van driekwart van het doelbedrag het besluit namen door te gaan. Bijzonder is dat bijvoorbeeld de ondernemers in de sierteelt, dus de snijbloemen, potplanten en tuinplanten eerder vertrouwen hadden dan de groentetelers. Wellicht omdat ze al wat langer bezig zijn met promotie en afzet van hun producten dan hun groentebroeders. Op dit moment is de belangstelling 50/50 en staan ze samen voor gezondheid en geluk.
Er zijn veel vragen of we ofline en online willen samenvoegen. Dat gaan we inderdaad proberen. Eerst maken we de printeditie (op zich al een flinke klus), daarna pakken we online aan.
We krijgen nu al vragen waar je een exemplaar van het magazine kunt kopen/bestellen. Op dit moment is het nog controlled circulation. Bij succes zullen we zeker op zoek moeten naar verkooppunten.
Vandaag heeft het Trotse Tuinders Team vergaderd. We zitten nu al op 25% van het doelbedrag. We hebben dus al € 10.000,- toegezegd gekregen. Het project begint echt te rollen.
Ik vond overigens die foto best wel pikant, in zoverre ik dat met mijn masculiene geaardheid kan beoordelen ;-)
Dank je Herman. Dit moet ook een landelijke uitstraling hebben, dus niet alleen tuinders in het westen van het land.
En dat 'bloot' is natuurlijk beeldspraak....;-)
Goed bezig, Pieternel, zal het initiatief in onze regio onder de aandacht brengen.