In algemene zin oogt het akkoord groen. Er wordt stevig ingezet op het realiseren van de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2030 moet Nederland de Europese koppositie te pakken hebben als het gaat om CO2 reductie. Huizen worden niet meer aangesloten op het aardgas. Emissies worden teruggedrongen en via een klimaatwet, klimaatakkoord en waarschijnlijk een klimaatminister wordt de strijd aangegaan met het broeikaseffect. Miljarden worden vrijgemaakt om de energietransitie in te zetten. Daar valt overigens bij nadere lezing wel wat op af te dingen. Want we blijven vrolijk 130 km per uur rijden, en de meeste emissiemaatregelen zijn drie kabinetten verder pas op volle sterkte. De helft van de winst moet dan komen uit sluiting van de kolencentrales, benutting van warmte en opslag van CO2 van de zware industrie. Dat is voorlopig vooral wishful thinking. Kortom, de ambitie is strak, de invulling lijkt zodanig gekozen dat het nog niet te veel pijn mag doen.
Transitie?
Curieus wordt het regeerakkoord als het om ons voedsel gaat. De afgelopen anderhalf jaar werd er door vier ministeries eendrachtig samengewerkt aan een beter voedselbeleid. De voedseltransitie stond centraal. De agrofoodsector moest zich heruitvinden om (nog) veel gezonder, duurzamer en innovatiever te gaan produceren. En met meer aandacht voor de balans met de natuur. Het akkoord kiest een andere route. Als je goed leest staan de woorden duurzaam, voedselzekerheid en voedselveiligheid centraal. We zijn hier goed in als BV Nederland, dus laten we op de ingeslagen weg doorgaan om de wereld ook op deze koers te krijgen.
De woordvoerder van stadspartij D66 was heel tevreden met dit akkoord. Ik denk dat vooral plattelandspartij het CDA en zijn lobbyisten blij zijn met het ‘verdwijnen’ van de transitie. Het is bizar te zien dat er nergens in de paragrafen over landbouw en voedsel gerept wordt van de noodzaak ons voedsel veel GEZONDER te maken. Voor onszelf EN voor de wereld
Nuttige zaken
Daarbij moet er in Nederland extra aandacht komen voor issues als stalbranden, bodemvruchtbaarheid, meer NVWA-inspecties, emissiereductie van methaan, een betere verdeling van de macht in de keten. En daarnaast bescherming van kwekersrecht en nieuwe veredelingstechnieken, het herstel van de algemeen verbindend verklaring voor delen van de sector, bescherming van de positie van de visserij en tal van andere uiterst nuttige zaken. Maar opvallend is dat er compleet is gebroken met woorden als transitie en voedselbeleid.
Gezonde voeding
De woordvoerder van stadspartij D66 was heel tevreden met dit akkoord. Ik denk dat vooral plattelandspartij het CDA en zijn lobbyisten blij zijn met het ‘verdwijnen’ van de transitie. Het is bizar te zien dat er nergens in de paragrafen over landbouw en voedsel gerept wordt van de noodzaak ons voedsel veel GEZONDER te maken. Voor onszelf EN voor de wereld. Nationaal kennen we meer dan een miljoen diabetes patiënten, een aantal dat snel stijgt. En een veelvoud aan mensen met overgewicht, vooral in de lagere inkomensklassen. Het aantal fastfoodrestaurants en bezorgdiensten is ook het afgelopen decennium explosief gestegen. De oplossing is alom bekend. Meer bewegen, het gezonder maken van bewerkt voedsel en vooral meer consumeren van water, groente en fruit. Je zou zeggen: kabinet, zet naast de ambities van een energietransitie ook een – gezonde – voedseltransitie. Dat is immers de aspiratie van honderden landelijke voedselgroepen en lokale voedselhelden.
Taboe
De werkelijkheid is dat deze idealen niet in het regeerakkoord beland zijn. De voedselbeweging lijkt sterk in de media, maar is tot op heden politiek krachteloos. In lijn met vorige kabinetten die mineraalwater van het lage naar het hoge btw tarief van frisdranken brachten, wordt er nu bijna 3 miljard euro aan belasting inkomsten gevonden door voedsel als groenten en fruit, brood, vis en vlees met 3 procent zwaarder te belasten. Dit heet in het akkoord vergroening van het systeem. Voor vlees valt dit nog uit te leggen, maar voor groente en fruit??? Dat gaat de lagere inkomensgroepen dus niet helpen gezonder te eten. Er wordt onder Volksgezondheid weliswaar ook enkele miljoenen uitgetrokken voor de strijd tegen overgewicht, maar dit is wel erg bescheiden. Voedselbeleid heeft tot doel het systeem zodanig te hervormen dat waarden als natuur, duurzaam en gezond geoptimaliseerd worden in de productie en consumptie van ons voedsel. Door slim en innovatief te opereren. En met die kennis en producten wereldwijd het systeem naar een hoger niveau te brengen. En alle lagen van de bevolking gezonder te voeden. Maar dat gaat niet als delen van de sector en de politiek gezonde voeding taboe verklaren.
Massale steun voor oproep schrappen btw op groente en fruit https://t.co/3ZFN7VjFES
— Emely de Vet (@Emely_de_Vet) October 15, 2017
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zoals ik in mijn column stelde is er in het regeerakkoord weinig aandacht voor preventie gericht op gezonde voeding. Ook de integrale benadering via het voedselbeleid lijkt verlaten te zijn in het regeerakkoord. De verhoging van het btw tarief op gezond voedsel is op zijn minst een verkeerd signaal, op zijn best lijdt het tot weinig schade. Een krachtig preventiebeleid zou gekoppeld moeten zijn aan het goedkoper maken van bv schijf van vijf producten en het duurder maken de rest. Een leuke suggestie die ik ontving is om het budget dat nu op groente, fruit, zuivel en brood extra aan btw binnen komt te gebruiken voor voorlichting en campagnes om gezonde producten te promoten. Het lijkt mij een second best oplossing, maar beter iets dan ….
Naast btw speelt natuurlijk ook de subsidiëring van landbouwproducten die minder gezonde ingrediënten leveren een rol. Ik heb de indruk dat dat beleid in de EU langzaam afgebouwd wordt, maar daar denken ze in de VS heel anders over.
Bedankt daarvoor Dick! Ik zal de exacte bronnen later even na moeten zoeken, maar er zijn een aantal meta-analyses en systematische literatuur onderzoeken gepubliceerd (die meerdere onderzoeken samenvoegen voor een sterker bewijs) die allemaal concluderen dat prijsmaatregelen op voeding werken. In dat daglicht lijkt het dus op zn minst betreurenswaardig dat een regering precies de verkeerde prijsmaatregel wil doorvoeren. Een verkeerd signaal.
Wilma, wat leuk dat je reageert. Ik wilde jouw onderzoek vooral de eer doen in deze zolangzamerhand absurd geworden discussie, terwijl het allemaal al eens gezegd was.
Nu je er bent: kun je ons iets meer vertellen over die sterkere aanwijzingen?
Zo is het Dick. Dit is juist een kans om de btw op groente en fruit te verlagen, het signaal is echt verkeerd. Het bewijs dat een subsidie (of in de vorm van btw verlaging) op groente en fruit werkt om consumptie te verhogen is sinds mijn onderzoek alleen maar sterker geworden.
Dank Marco! Voer voor nadenken.
In de NRC staat vandaag een prima stukje (vol oud nieuws). De korte samenvatting:
- van wat meer BTW gaan we niet minder groente en fruit eten
- het signaal is verkeerd
- wat wel werkt is een significante verlaging van de prijzen van groente en fruit
Een en ander is gebaseerd op onderzoek dat jaren geleden werd uitgevoerd aan de VU door Wilma Waterlander. Ze promoveerde bij Jaap Seidell.
Wat mij betreft is het dus helder: als we allemaal framend gaan communiceren, schieten we niet op. Als je gewoon beleid voorstelt ook niet. Oeps, waarom gaat dit aan twee kanten mis?
Dat is de vraag, nietwaar Marcel Schuttelaar ?