Dat goede gevoel geeft ons ook een goed gevoel. We introduceerden in de kortst mogelijke woorden wat Foodlog probeert te zijn: het redelijkste alternatief.

Foodlog wil een platform zijn waar mensen samen het nieuws duiden, onzin ontzenuwen en mogelijke toekomstpaden ontdekken waarover ze het eens kunnen worden. Dat doel stellen we ons omdat het, ook onder experts, barst van de onbevraagde aannames waar we als samenleving niettemin op varen. Het goede gesprek is het redelijkste alternatief om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van wat waar en verstandig is. Zoals hoofdredacteur Dick Veerman zei: "We geloven in waarheden maar die bestaan niet. Dat weten we al sinds de middeleeuwen en blijven we maar vergeten. We vergeten te twijfelen en van daaruit met elkaars ideeën om te gaan."

Luchtig over neoliberaal onder de 'vins naturels'
Jan Dirk van de Voort legde alles uit over zijn manier van boeren, kaasmaken en helemaal transparant zijn. Terwijl Nederlandse boeren moeten sappelen met prijzen voor hun melk tussen de 25 en 40 cent, kan hij zichzelf als boer vanuit zijn kaasmakerij maar liefst €2 per liter betalen. Hallo! Daar valt dus wat te leren voor boeren. Maar niet voor iedere boer, zei landbouweconoom Niek Koning in een flitsdebat met Petra Berkhout van Wageningen Economic Research, het voormalige LEI. De reden? Niet voor alle liters melk die nu in Nederland worden gemaakt, zijn zulke markten te vinden. Daarom is meer overheidsinvloed nodig die kaders stelt en volumes reguleert. Berkhout zei wel kaders te willen, maar pleitte voor niet teveel overheidssturing omdat die ondernemende creativiteit zoals die van Jan Dirk, zijn zoon Peter en zijn vrouw Irene afstompt. Overheidsmaatregelen creëren geen boerenondernemingen zoals hun Groote Voort.


Jan Dirk van de Voort met de 'regenploeg' bij de koeien in de wei


Norbert Mergen-Metz legde in één van de drie ideeënpitches uit wat chocolade moet kosten, willen we cacaoboeren kunnen laten leven van hun werk. Reken maar op ruim €40 de kilo en kijk even in je supermarkt. Utz en Max Havelaar repen komen daar niet aan. Norbert liet chocolade proeven mét een prijs en een prima kwaliteit. Een niche die het goed doet. Is dat een oplossing? Zeker wel, zei Koning, maar niet voor iedereen. En dat was het thema dat we dit jaar het gesprek van de Foodlog-dag wilden laten zijn: hoeveel kilo's product willen we voor hoeveel mensen tegen welke kwaliteit beschikbaar maken? Hoezeer willen we daar natuur of mensen voor tekort doen? En doe je dat in een helemaal geliberaliseerde markt die creativiteit maximaliseert of is aanvullend overheidsbeleid nodig om de gestelde doelen te bereiken? Het gesprek ging als vanzelf verder tussen de aanwezigen.



Mark Soetman, bekend als Foodlog-commentator, zette uiteen waarom hij denkt dat de teelt van zeewier een goed idee is. Bemestingskenner en voedselzekerheidsdenker Henk Breman luisterde aandachtig. Inmiddels is een gesprek tussen beiden op gang gekomen waar de wereld wat van kan leren. We gaan er nog van horen. Want dat was ons doel: gesprekken aanzetten die gevoerd moeten worden voor het oog en oor van iedereen.

Maud van Berlo van Blije wijnen maakte het lekker luchtig. Ze liet het jongste onderscheid in de Franse wijnbouw proeven: vins naturels. Dat zijn wijnen zonder zwavel met een waar avontuur. Ieder jaar kunnen ze anders smaken en wie geen absolute ambachtstopper is als wijnmaker kan er niets van bakken. Het zijn als het ware artiestenwijnen voor kunstliefhebbers, die niet bang zijn voor de grillen van de artiest. In de hippe bars a vins in Parijs kun je niet meer aankomen met 'gewone' wijn, zelfs niet die van een bekend oud gerenommeerd huis. 'Naturel' is hip. Is het neoliberaal? Die vraag werd na een slok een stuk vrolijker als onderwerp van gesprek.


In de moderne potstal van De Groote Voort

Nieuwe normaliteit
Stands van Van Drie met kalfsvlees uit de gangbare houderij (ja gelukkig was dat vlees er ook, want die kalfjes worden niet weggegooid zoals dat nog steeds gebeurt met geitenbokjes), de visworst van Fish4everyone, de biologische sappen van Schulp, de rauwmelkse kéfir van Rauwpower, de goed gefermenteerde en betaalde chocolades van ClearChox, de makkelijk schoon te maken superblender van Green Yourself, het 'nieuw normale' boek van Jelleke de Nooy, de destillaten van de onvolprezen kok en drankmaker Arjan Smit kregen de aandacht door te proeven wat al die woorden voor betekenis hebben. In de goody bag gingen Jos Looije's Honingtomaten en de gloednieuwe ketchup van diezelfde tomaten mee.

Tijdens de middag werd temidden van het publiek een kalfje geboren. Landbouwkenner en -adviseur Wiebren van Stralen stelde voor het dier Nieuwe Normaal te noemen. Dat is de andere naam die we als allitererend alternatief noemden voor 'het redelijkste alternatief'. Die nieuwe normaliteit betekent goed naar elkaar luisteren met onze wildste ideeën op voorwaarde dat we er samen iets van willen kunnen leren en zien of we er iets van kunnen maken waar we samen blij van worden. Dat kunnen dingen zijn die nu nog helemaal niet bon ton zijn in het ene of het andere circuit, maar wel aansprekend en toch ook heel verstandig.

Wij van de redactie waren heel tevreden: heel wat mensen gaven aan met een goed gevoel naar huis te gaan. Nieuwe normaliteit lijkt te kunnen.




Dit artikel afdrukken