De lekkerste koffie... rooster je zelf. Dat vindt in ieder geval de Duitse uitvinder Hans Stier. Hij ontwikkelde een koffiezetmachine die met groene bonen begint. Het roosteren, malen en zetten doet de machine allemaal zelf. ln een behuizing van 25 bij 25 cm en 47,5 cm hoog.

Stier presenteerde zijn Bonaverde machine tijdens het congres van de Colombiaanse Federatie van Koffietelers in Bogotá. Daar keken de telers en branders wel een beetje raar op van het stijlvolle, slanke machientje dat nauwelijks groter is dan een normale thuiskoffiezetmachine. Volgens Stier kan zijn Bonaverde groene koffiebonen op precies de juiste temperatuur en precies lang genoeg roosteren. Het hele proces duurt maar net iets langer dan het zetten van een pot normale filterkoffie. Maar de consument krijgt wel een machine én koffie die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Geen kleine prestatie in de koffiewereld die steeds meer 'upscale' wordt dankzij het oprukken van Nespresso en barista's wereldwijd. "Dit is de meest verse koffie die je ooit zult proeven", zegt Stier op Reuters. Alsof je koffie direct op de koffieplantage drinkt.

Crowd-funding
Stier werkte tot 2011 als advocaat, maar richt zich sindsdien op het ontwikkelen van zijn Bonaverde. Zo haalde hij door middel van crowd-funding 2,5 miljoen dollar op. Inmiddels hebben zich zo'n 3400 klanten voor de eerste lichting van 5000 machines ingeschreven. In eerste instantie gaat Stier de machines - en bonen - uitsluitend via internet leveren. De eerste machines (in China geproduceerd) worden medio 2015 geleverd.

40-60% marge te verdelen tussen boer en consument
De machine wordt gevuld met groene bonen. Voordeel voor alle betrokkenen: groene bonen blijven langer vers dan geroosterde. Via een app kunnen consumenten precies zien van welke teler hun bonen afkomstig zijn. In de zakjes koffiebonen zit een microchip die het optimale rooster-proces van de bonen in gang zet. Versgeroosterde bonen zijn de beste garantie voor een smaakvol kopje koffie, en met de Bonaverde komt die mogelijkheid onder handbereik voor iedereen die er € 299 voor over heeft.

Bonaverde zet daarnaast de Bonaverde Marketplace op, waarmee koffietelers van over de hele wereld rechtstreeks aan consumenten kunnen leveren. Daarmee worden (de vele) tussenstappen in de keten vermeden en houden de telers meer aan hun koffie over. Zon'n 40 tot 60% van de meerwaarde van koffie gaat zitten in het roosteren.

Als je zoveel geld kunt weghalen bij de koffiebranders en het verdeelt tussen boer en consument, heb je wat te pakken. Als dat geen win-win is... Dat vindt ook wereldverbeteraar en ondernemer Gunter Pauli. Daarom investeert hij in Bonaverde.

Dit is ondernemend fair koffie zetten zonder zielig te hoeven doen.

Fotocredits: www.bonaverde.com
Dit artikel afdrukken