Ook vandaag laten we het maken van het nieuws aan de lezer. Dag 3 van Foodlogs experiment in participatieve journalistiek.
Meedoen vergt een goede neus voor wat nieuws is en wat schrijfvaardigheid.
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Reporter in action', Liz MC
Dit artikel afdrukken
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Reporter in action', Liz MC
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
DOORSMEREN
Het is zomer! Smeren, smeren, smeren is het devies. Maar wat zit er eigenlijk in al die zonnebrandcrèmes?
Vaak wordt palmolie gebruikt uit Zuidoost-Azië. Voor de aanleg van plantages gaat veel oerwoud en dus leefgebied van bijvoorbeeld orang-oetans verloren. Er is wel duurzame palmolie, maar of die in jouw zonnebrandcrème zit, weet je niet. Er zijn ook synthetische (chemische) filters, gemaakt van aardolie. Minerale uv-filters zijn deeltjes zink- of titaniumoxide. Zink of titanium komt uit mijnen in onder andere Australië, Zuid-Afrika, Oekraïne en Canada. Maar uit welke mijn het filter in jouw zonnebrandcrème komt, wordt zelden vermeld.
doorsmeren
Het middel dat ons moet beschermen tegen huidkanker vergroot mogelijk de kans erop. Zeker als er zonlicht bij komt. Dat hebben wetenschappers van de Missouri University of Science and Technology ontdekt. Zonnebrand bevat een ingrediënt dat onze cellen kan beschadigen en de kans op huidkanker kan vergroten. In zonnebrand zit zinkoxide. Wanneer dit wordt blootgesteld aan zonlicht dan ondergaat het een chemische reactie. En daarbij komen waarschijnlijk vrije radicalen vrij. Hoe langer zinkoxide aan zonlicht wordt blootgesteld, hoe groter de kans op beschadigingen.
zinkoxide
Zo is dat Joep. Pers moet signaleren.
Een van de ingewikkelde mechanismen is: wat kies je wel en niet? Niet-interactieve pers moet een keus maken over de zinvolheid en het waarheidsgehalte van nieuws. Interactieve - zoals Foodlog - kan een andere keuze maken omdat het nieuws besproken kan worden. Dat maakt de nieuwskeuze in zekere zin nog ingewikkelder. Zo'n opmerking is intrigerend: waar/onwaar of een spoor naar een andere manier van kijken? Wij hopen dan altijd dat FL dat perspectief ontwikkelt inzet gesprek.
#10, #11,
Ik signaleer hier slechts "nieuws van de dag".
Niet de vogelstand, maar het feit dat CBS met vogelstandcijfers kwam, zou je als het nieuws kunnen opvatten.
Veel weet ik niet van die vogelstand, maar als ik uit een eerdere discussie hierover van een boer lees dat hij meer nesten op z'n intensieve land heeft dan op het land ernaast waar alle rekening gehouden wordt met weidevogels, lijkt er iets niet goed te gaan in de aannames over wat weidevogels 'prettig' vinden.
Joep #5, volgens deze twittervolger klopt het nieuws niet. De regels zouden de vogelstand nekken.
Wie kunnen we vragen om een betrouwbaar oordeel?