Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Reporters waiting on street', Toronto History
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'HELLOFRESH WIL NAAR DE BEURS'
De ook in Nederland actieve start-up HelloFresh, bezorger van maaltijdboxen, zou zich voorbereiden op een beursgang. Dat gerucht pikte Reuters op van anonieme bronnen.
In samenwerking met medeinvesteeerders zou meerderheidsaandeelhouder Rocket Internet de zakenbanken Morgan Stanley en Goldman Sachs hebben gevraagd om dit najaar nog de beursgang in Frankfurt te begeleiden. Het bedrijf zou inmiddels meer dan €1 mrd waard zijn.
HelloFresh werd opgericht in 2011. Het bezorgt maandelijks vier miljoen maaltijden aan 250.000 vaste klanten in de Benelux, de Verenigde Staten, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Winstcijfers zijn niet openbaar. Het werven van klanten kost ongeveer €100 per nieuwe klant en vergt dus een groeiend kapitaal. De beursgang moet vermoedelijk dan ook aanloopverliezen voor een snelle doorgroei financieren. Reuters zegt dat HelloFresh vorig jaar een omzet behaalde van circa €120 mln.
De beursgang moet vermoedelijk dan ook aanloopverliezen voor een snelle doorgroei financieren. Reuters signaleert dat in de VS de vergelijkbare dienst Blue Apron eerder dit jaar op meer dan $2 miljard werd gewaardeerd. Het bedrijf bezorgt ongeveer 3 miljoen maaltijden per maand en wist $135 miljoen op te halen bij investeerders.
'CONSUMENT KAN LAGERE VOEDSELPRIJZEN VERWACHTEN'
Dat verwacht ABN AMRO voor producten die graan als basisingrediënt hebben, zoals onder meer vlees, vleeswaren, zuivel, brood en pasta. In een persbericht laat de bank vanmorgen het volgende weten.
Graanprijzen dalen na sterke stijging weer net zo snel
Het nieuwe graanseizoen had een onrustige start. In een korte periode liepen de graanprijzen sinds eind juni op tot de hoogste niveaus in wel twaalf maanden tijd. De prijzen van tarwe stegen met 22 procent, de maïsprijzen met bijna 17 procent en sojabonen met 10 procent. De belangrijkste oorzaak voor deze forse stijgingen waren de wereldwijd ongunstige weersvoorspellingen. Uiteindelijk bleken deze ongunstige voorspellingen grotendeels mee te vallen. Hierdoor keerde de rust op de markt terug en daalden de prijzen voor tarwe, maïs en sojabonen met 18, 13 en 15 procent. Hierdoor kwamen de prijzen weer terug op het niveau van voor de prijsstijging. ABN AMRO denkt dat de wereldwijde druk op de voedselprijzen voorlopig aanhoudt, vanwege de nog altijd forse productie.
Prognoses maïs en sojabonen naar boven bijgesteld
ABN AMRO denkt dat de tarweprijzen blijven schommelen rond de huidige lage posities. Dit is vooral het resultaat van hoge voorraden. De tegenvallende export vanuit de VS door de sterkere dollar en minder vraag in China liggen hieraan ten grondslag. De dollar zal waarschijnlijk tot het einde van het jaar terrein winnen, waardoor de Amerikaanse export van granen onder druk blijft staan. De vooruitzichten voor de productie van maïs zijn voor 2015-2016 gunstig. ABN AMRO schrijft de stijging van productieniveaus vooral toe aan een hogere Chinese productie, met 4,3 procent. De belangrijkste exportlanden van maïs - de VS, Brazilië en Oekraïne - hebben echter te maken met een dalende productie ten opzichte van de recordproductie in 2014-2015. Tegelijkertijd blijft de consumptie van maïs op een hoger niveau dan de productie en daarom heeft ABN AMRO de prijsverwachting voor maïs licht naar boven bijgesteld. Ook verwacht zij dat de prijzen van sojabonen zullen stijgen als gevolg van lagere voorraden. Doordat de vraag naar sojabonen wereldwijd op een hoog niveau blijft, houdt de druk op de voorraadposities aan. ABN AMRO heeft haar prognose daarom ook voor sojabonen licht naar boven aangepast.
Lagere voedselprijzen voor consument mogelijk
Neerwaartse prijsrisico’s blijven ook in de komende periode aanwezig. De prijs voor granen ligt nog steeds op een relatief laag niveau in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is met name het gevolg van goede voorraadniveaus en positieve productieverwachtingen. Hoewel deze prijsdaling nu waarschijnlijk de bodem heeft bereikt, sluit ABN AMRO een nieuwe dip niet helemaal uit. Zo kan een sterkere dollar zorgen voor een verdere druk op de tarweprijzen. Ook een aanhoudend lage olieprijs en verdere afkoeling van de Chinese economie kunnen zorgen voor een verdere daling van de graanprijs. Gezien de langere periode waarover de graanprijzen nu reeds op een laag niveau zitten, zou dit ook kunnen leiden tot lagere prijzen voor voedselproducten, waarvoor granen als belangrijke grondstof dienen.
GWYNETH PALTROW SPREEKT MET SENATOREN OVER NIEUWE VOEDSELWET
Nieuwssite Nu.nl meldt dat actrice Gwyneth Paltrow in Washington senatoren heeft toegesproken over een net aangenomen voedselwet. De actrice, die vooral bekend is vanwege haar voorliefde voor boerenkool en vreemde kindernamen, protesteert tegen deze wet, waardoor niet langer meer op verpakkingen hoeft worden vermeld dat er genetisch gemodificeerde ingrediënten in zitten. Zij steunt een petitie tegen deze wet die al 200.000 handtekeningen wist te verzamelen.
Het wachten is op Linda de Mol die de Tweede Kamer toespreekt over TTIP.
BOOKING.COM MILJONAIR DIENT VERGUNNING IN VOOR MEGAKOEIENSTAL
Kees Koolen verdiende zijn vermogen met de succesvolle internetsite booking.com. Hij maakte begin dit jaar bekend de grootste boer ter wereld te willen worden. In Brazilië wil hij in 2016 4 miljoen liter melk per dag kunnen produceren. Daarvoor zijn circa 100.000 koeien nodig.
Nu wil hij ook in het dorp Wichmond in de Achterhoek een stal voor 1455 koeien bouwen. De vergunning is aangevraagd door Dutch Dairy Genetics in Vorden, 1 van Koolens bedrijven in het fokken en houden van melkvee. Dat meldt De Gelderlander.
Dit nieuws werd vanmorgen gebracht door Coen Hubers elders op Foodlog.
COLRUYT EXPERIMENTEERT MET DALURENKORTING
De Belgische supermarktketen Colruyt probeert klanten te bewegen niet allemaal op hetzelfde moment boodschappen te komen doen en liefst andere vervoermiddelen te kiezen dan 'de wagen', meldt Nieuwsblad.be.
In het niet nader aangeduide Colruytfiliaal waar de proef plaatsvindt, krijgen klanten korting op hun boodschappen en extra spaarpunten als zij in de daluren langskomen. Ook overweegt de super fietskarretjes ter beschikking te stellen.
De maatregelen maken deel uit van een project van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). Dat constateerde recent: "Twee op de drie Vlamingen nemen de auto om boodschappen te doen. Ook als de supermarkt op amper een kilometer van onze woning ligt", aldus het Nieuwsblad.