Zelfs met de beste wil van wereld zijn zulke grote veranderingen niet te realiseren omdat mensen nu eenmaal mensen zijn, zei Macron met zoveel woorden. Onze premier Rutte viel hem bij en meldde in New York dat polderen beter werkt dan grote boze woorden. Nog een tijdje vervuilend auto rijden, vindt hij geen probleem.
De verzamelde wetenschappers wijzen in hun rapport op de urgentie van veranderingen in landgebruik en energie. Ze geven er echter geen politiek recept bij waar de wereldleiders het deze week in New York over hadden kunnen hebben om zowel de stem van hun kiezers als het klimaat te redden.
“De wetenschappelijke gegevens en bevindingen die in het rapport worden gepresenteerd, vormen de meest recente gezaghebbende informatie over deze onderwerpen,” aldus de Wetenschappelijke Adviesgroep aan de klimaattop van de secretaris-generaal van de VN. Dat zegt Greta ook: we moeten naar de wetenschap luisteren. Ook zij geeft er geen sociaal-economische recepten bij.
“Klimaatverandering is de bepalende uitdaging van onze tijd,” zei op zijn beurt António Guterres, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties afgelopen zondag over dit rapport. “Ik dring er bij leiders op aan om deze feiten in acht te nemen en zich te verenigen achter de wetenschap.” Ook hij geeft geen recept.
En daar zitten we dus: het moet, maar hoe dan? Onderwijl wordt de jeugd onder Greta's leiding bozer en bozer en doen ze landen processen aan omdat ze hun onderdanen niet beschermen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#51, Jeroen, wat wil je daar dan mee zeggen?
#50 Die daling van 4% is gemeten op vliegvelden in Zweden:
als vliegtuigbewegingen?
aantal vliegtuigen?
aantal stoelen?
incl. vliegvelden net over de grens?
Wie zaten op die stoelen:
- Zweden zelf
- Toeristen?
Indien het minder toerisme is kun je de daling ook heeel anders uitleggen. #just wondering what the numbers tells me, could tell me
Een stukje uit de Volkskrant
Individuele opofferingen kunnen grotere effecten hebben. Sterk uitvergroot zien we dat bij Thunberg. Zij offert al haar tijd aan de bestrijding van de klimaatcrisis, zij ontzegt zichzelf comfort en onderwijs en zij durft, geholpen door haar autisme, wel verwijten te maken, te prediken. Dat we allemaal moeten ophouden met vliegen bijvoorbeeld. In Zweden lijkt die oproep te hebben gezorgd voor bijna 4 procent minder vliegverkeer in de eerste helft van dit jaar. Op globale schaal misschien verwaarloosbaar, maar als effect van één individu is het enorm. En het Greta-effect is nog niet uitgewerkt, over de hele wereld inspireert ze jongeren én volwassenen om hun levensstijl aan te passen of om te gooien.
#36
Dominique,
Hoop dat we de draad niet kwijt raken, met al die brokken..
a. “Alles lokaal produceren (of importeren binnen de grenzen van de EU), zowel voor consumptieve als niet-consumptieve goederen.”
Alles ? Nee, dat kan het doel niet zijn. Geen totale isolatie, wel voor een belangrijk deel terugtrekken uit een handelswereld die destructief geworden is, en vanuit de EU tonen, dat het ander kan en moet. We zullen zeker lokaal meer produceren om onafhankelijker (en daardoor sterker) te worden. De Benelux, met het voordeel als kleinschalige starter, dan de EU als gids in de wereld.
Consumptie staat nu te veel synoniem voor verspillen. EU regeringen drijven nog steeds op consumentenvertrouwen; anders gezegd: verspilling wordt geforceerd om de economie aan te jagen. Consumptie moet zo zodanig te worden, dat ze in noodzakelijke behoeften voor een gezonde duurzame maatschappij voorziet, die blijvend innoveert.
Voor de nieuwe ‘homo durabilis’ van Louise Fresco, die zich juist niet afsluit van de wereld en mondiaal als katalysator veel toevoegt. We zullen duurzame techniek (hardware/software) kunnen blijven exporteren en importeren.
De handelsrestricties en import duties op niet duurzame producten en productiewijzen kunnen dan ook beter gekoppeld worden aan harde restricties voor productie dankzij misbruik van mensenrechten en kinderarbeid. Dat belijden we nu wel dapper met het woord, maar niet met de daad.
‘De EU heeft qua consumptief gebruik een mogelijkheid tot mondiale sturing door verstoring (!) van dat gedeelte van de wereldhandel dat als eco-destructief aangemerkt kan worden.”, schreef ik onder.
b. “Maar, hoe komen we tot zo'n 'nieuwe maatschappij'? Ik kan dat niet in mijn eentje veranderen. Jij geloof ik ook niet.”
Er loopt al een aantal jaren een politiek proces, dat ondemocratisch overkomt, maar gelijktijdig borg staat voor de grootste gemene deler. Ja, inderdaad met trekjes van het twijfelachtig ‘Gesundes Volksempfinden’, maar de begrippen links en rechts verdwijnen onder de toenemende druk van een haast universele milieu-angst en angst voor een nieuwe economie-crisis.
Zelfs Rutte geeft neo-liberale voorkeuren op, lijkt het.. Binnen één jaar buitenparlementair meer dan een miljard willen toespelen aan een vorige werkgever (Unilever), en nu promotor van belastingen voor hier gevestigde multinationals.
"Het zijn een soort steentjes die je toevoegt aan de grote hoop en op een dag gaan die rollen."
De vraag wordt wel waar de steentjes naar toe rollen. Naar de focus op reparatiemiddelen voor de bestaande economie of naar een structureel noodzakelijke economische ommezwaai. Wat kan met behoud van industrie, landbouw, veeteelt. Maar het economisch model heeft zijn tijd gehad.
Wat je ook van de al dan niet geforceerde of spontane protestacties als ‘gele-hesjes’ en de ‘kinderkruistocht’ vindt, dat zijn niet de katalysatoren, maar symptomen voor een al jaren gistende onrust, die er op wijzen dat de tijd rijper wordt voor een politieke, dus economische, omwenteling.
Een onrust die steeds meer gevoed wordt doordat, - ondanks dat we economisch in een 'hoogconjunctuur leven’ (?)-, het sociaal-maatschappelijk downhill gaat: zorg, justitie, pensioenen, inkomen kwetsbaren, stijgende criminaliteit, onzekerheden mbt milieu..
We bulken van geld dat geld kost..
Ik wil zeker niet de indruk wekken, dat mijn visie op de te nemen stappen de enige juiste zijn. Integendeel, maar ik bekijk graag economie binnen haar historische context, en zie ze als opties met een realistische kans.
Nederland was en is een handelsland en daarnaast binnen de EU een transit locatie. Dan wetende dat niet stikstof en CO2 de oorzaken zijn, maar een opgedrongen consumptie die van de wereldhandel dé darm maakt die de wereld onder poept, geeft dát ons dat wel degelijk de mogelijkheid, en verantwoordelijkheid, in te grijpen en bondgenoten binnen de EU te zoeken.
Geen lapmiddelen meer, maar ‘hard surgery’
First we take de Benelux, than we take ‘Berlin’
Met een directe daling van uitstoot.
Het verfijnen van mobiliteit en landbouw kan parallel toegevoegd worden, maar is alleen onvoldoende.
Ik stop hier.
Prettig weekend !
#44, ej, 't wordt daar heet en droog; de afrikaanse moesson is erg grillig.
#45, Jeroen, 't regent daar altijd wel weer, ook over 20 jaar. Waarschijnlijk geen watertekort, wat ook een factor in de toekomst wordt.