Vanaf 1 juli 2021 betaal je voor een flesje water of frisdrank 15 eurocent extra als statiegeld. Om die belasting terug te krijgen, kun je het flesje inleveren bij supermarkten, op treinstations of bij tankstations. Die bedrijven krijgen een jaar de tijd om hun winkels aan te passen om de inzameling mogelijk te maken.Omdat het statiegeld kan leiden tot vervanging van plastic flesjes door blikjes, start staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) ook voorbereidingen op statiegeld op blik te heffen. Dat doet ze in de vorm van een keuze. Ze zegt: "In het najaar van 2021 moet 70-90% minder blikjes in het zwerfaval zijn gerealiseerd. Lukt dat niet, volgt ook statiegeld op blikjes.” Met andere woorden, als aanbieders gaan inzetten op blik om van het flesjesstatiegeld af te zijn, dan zet ze hen ook via dat spoor klem met een statiegeldsysteem.

Onderzoeksbureau CE Delft berekende, met een nogal ruime marge, dat het statiegeldsysteem tussen de €2 en 27 miljoen gaat kosten. Daar bovenop kunnen nog eens de kosten het inleveren van blikjes gaan komen. Die zouden volgens CE Delftt tussen de €10 en €79 miljoen per jaar kunnen gaan kosten.

In de Telegraaf reageert voorzitter Ewout Klok van de Belangenvereniging Tankstations. Hij vindt het niet het juiste moment om de maatregel door te voeren: "We hebben al zo veel aan ons hoofd vanwege de coronacrisis. De omzet is met de helft gedaald en een deel van het personeel zit thuis. En dan moeten we dus bouwkosten gaan maken, terwijl we helemaal niet weten hoe dit gaat aflopen.”

Branchevereniging CBL van de Nederlandse supermarkten reageert laconiek: "We hebben contact gehad met de staatssecretaris hierover en zij heeft laten weten vast te willen houden aan deze datum. We zullen dan ook ons best moeten doen om dan alles op orde te hebben.”
Dit artikel afdrukken