Toen de Amerikaanse onlineretailer Amazon in mei 2017 aankondigde zijn boodschappendienst Amazon Fresh over Duitsland uit te rollen, ging er een siddering door de Duitse supermarktwereld.

"Voor Amazon is Duitsland de op één na belangrijkste markt ter wereld. Wie gelooft dat dit bedrijf alleen test wat in dit land werkt of niet werkt, is naïef," zei Alain Caparros, toen hoofd van de supermarktgroep Rewe.

Anderhalf jaar later lijkt de gevreesde storm een zacht briesje te zijn, schrijft Wirtschaftswoche.

De expansie in Duitsland stokt: Amazon Fresh levert maar in 4 steden. Van de oorspronkelijke 28 'lokale lievelingen' zijn er nog maar 6 over. Concurrerende alternatieven steken de kop op: Rewe bezorgt al in 75 steden de boodschappen thuis. In Düsseldorf en omstreken rijden zelfs al 40 Picnic-wagentjes rond.

Amazon heeft de mond vol van het doel om online boodschappen doen op de lange termijn te verbeteren. Maar zodra het gaat over concrete uitspraken of cijfers, bindt het bedrijf in. "We vragen uw begrip voor het feit dat we geen commentaar geven op relaties met leveranciers," klinkt het.
Amazon Fresh: Der Fressfeind ist zahmer als gedacht
  • Deel
Druk af