Dat maakte Wakker Dier vandaag bekend. Onder de geadresseerden zijn o.m. Albert Heijn, C1000, KFC, McDonald’s, Burger King, Starbucks, Dr Oetker, Mora, Iglo en Unilever. Genoemde bedrijven maken volgens de organisatie nog veelvuldig gebruik van ‘plofkippen’.

Plofkippen zijn volgens Wakker Dier vleeskuikens die in grote aantallen in gesloten houderijsystemen worden gehuisvest. De rasvarianten zijn zodanig 'doorgefokt' dat ze sneller slachtrijp zijn. Dat veroorzaakt fysieke problemen bij de dieren, stelt Wakker Dier

Het ANP meldt:

De campagne dringt erop aan dat de bedrijven in kwestie overstappen naar kippen die een ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming hebben gekregen. De productie van deze kippen is doorgaans wel iets duurder dan het gebruik van ‘plofkippen’.

De actiegroep hoopt vooral dat producenten van baby- en huisdierenvoeding snel de omschakelingen naar ‘goede’ kippen zullen maken. Onder meer Olvarit, Bonzo, TomPoes, Whiskas en Royal Canin maken volgens Wakker Dier nog gebruik van foute kippen.


De actie mag opmerkelijk heten. Toen het eerste sterproduct - de 1-ster kip Volwaard - door de Dierenbescherming werd geïntroduceerd voerde Wakker Dier er fel oppositie tegen. In een uitzending van het consumentenprogramma RADAR moest de Dierenbescherming het ontgelden. Nu omarmt Wakker Dier het initiatief.

De Dierenbescherming torpedeerde recent een initiatief om het 1-ster concept via een gesloten houderijconcept in Nederland uit te breiden. De sector is niet in staat om zijn bestaande stallen om te bouwen tot naar stallen met uitloop die vanuit een mensgezondheidsperspectief de voorkeur zouden moeten hebben. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Nederlandse kipsector tot een snelle afbouw wordt gedwongen.
Vanuit de sector gaat het gerucht dat de eerste 1 ster kippen mogelijk dit jaar nog uit 'een Oost-Europees land' naar Nederland geïmporteerd zullen worden om te kunnen voldoen aan de door Wakker Dier en de Dierenbescherming gecreëerde vraag naar buitenlandse kip. Waar die dieren geslacht zullen worden is onbekend.

Fotocredits: Monik Markus
Dit artikel afdrukken