Op dit moment heeft het bedrijf 453 'drives', zoals pick-up points in Frankrijk heten. Daarmee genereert het volgens bronnen van RetailDetail een omzet van € 1,5 miljard.
In Nederland breekt het pick-up point inmiddels ook langzaam maar zeker door. AH heeft er 13, veelal op plekken die niet naast de winkel gevestigd zijn. De andere supers volgen.
We willen het eens weten van Foodloglezers:
- maak je er al gebruik van?
- wil je er gebruik van maken?
- wellke voordelen zie je?
- welke nadelen zie je?
Fotocredits: Drive E.Leclerc, vestiging Narbonne, Foodlog Media
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Pickup points zullen zeker in een behoefte voorzien.
Ik heb er geen behoefte aan. Online bestellen en thuisbezorgen maakt da ik nu eindelijk veel makkelijker gezonder eet dan in de tijd dat ik in de supermarkt kocht.
Online maakt het ook veel makkelijker om boodschappen te bestellen die buiten het standaard supermarkt assortiment vallen. Gericht dus die zaken kopen die je zelf verantwoord vindt.
Mijn grootste probleem met (online) supermarkten is dat om werkelijk te weten wat je koopt, je de kleinste lettertjes moet lezen en dan nog een raadsel moet ontcijferen om te weten wat je koopt. (Helaas doen steeds meer biologische producten daar net zo hard aan mee, maar 'pakjes' koop ik nauwelijks meer)
Ik zou er zeker gebruik van maken, voor een groot aantal boodschappen.
Maar dat is eigenlijk geen relevante vraag. Pick-up points gaan er ongetwijfeld komen. De voordelen voor de consument zijn groot, maar voor de retailer nog veel groter: 24/7 openingstijden om inkopen te doen, geen dure locaties meer.
Welke vraag veel interresanter is, is hoe dit inkooppatronen gaat veranderen. Als retailers niet meer gebonden zijn aan schapruimte, wordt het assortiment dan breder? Zijn er straks, net als bij Amazon, producten die binnen een dag, binnen 6 dagen of binnen een maand geleverd kunnen worden?
Wat gebeurd er met de bijna 1000 AH winkels op dure A-locaties als er minder behoefte komt aan schapruimte.
Ik zou er wel gebruik van maken, maar dan voor de wekelijkse 'grote' boodschappen zoals wc-papier, drinken, etc.
Verse zaken kies ik toch liever zelf uit, en haal die bij voorkeur ook niet bij een supermarkt.
Anders voordeel zou voor mij zijn dat ik niet meer in de verleiding kom om allerhande impulsaankopen te doen (ik ben denk ik behoorlijk vatbaar voor marketing en allerhande andere 'slimme trucs' van supermarkten) die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb.
Maak liever gebruik van een bezorgservice. Zonder auto is dat nog makkelijker.
Dat zou idd een leuke optie zijn Ria, als ik bijv te oud word om de boodschappen naar huis te 'slepen', dat ik dan wel alles in de winkel kan uitzoeken en bij de klantenservice afgeven dat ze het daar inpakken en later op de dag thuis bezorgen, das een iets andere bezorgservice dan wat ze nu doen met op afstand bestellen. Als die service er zou zijn zou ik daar ws wel gebruik van maken op zeker moment in mijn leven. Ook voor werkende is dat handig, supers zijn vrijwel allemaal om 8 Am al open, als je dan voor je naar je werk gaat al boodschappen kan doen, tijd afspreken hoe laat het bij je thuis bezorgd word, vanaf daar door naar je werk en aan het einde van de dag als je weer thuis bent komt de wagen met je spullen. Heb je ook niet het gedoe dat je na je werk in de drukte moet lopen en het probleem krijgen dat veel schappen dan misschien alweer leeg zijn.