De newsroom van 7 oktober 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
PepsiCo, drankengigant en moederbedrijf van onder meer Pepsi cola, voorziet verdere prijsstijgingen voor snacks en frisdranken in het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 (RetailDetail, 1.1). Dat is het gevolg van de pandemie die de prijs van grondstoffen, lonen en transport omhoog heeft gejaagd en onderbrekingen in de toevoerketens veroorzaakt. Financieel directeur Hugh Johnston vertrouwt er echter op de consumenten bereid zijn meer te betalen voor merken als Pepsi, Lays en Quaker. De sterke merken en het innovatieve vermogen van PepsiCo zijn volgens hem de redenen dat Pepsico toch zal kunnen blijven groeien.
Pepsico is niet de enige multinational die aangeeft dat prijsstijgingen noodzaak zijn. Coca-Cola en Procter & Gamble deden dat al eerder, om dezelfde redenen. Consumenten zijn de laatste tijd weer meer buitenshuis gaan eten en drinken, al bijna weer net zoveel als in 2019. Op een punt lijkt structureel iets veranderd. Mensen ontbijten vaker thuis, waardoor gezonde opties als havermout meer worden verkocht. PepsiCo had een sterk derde kwartaal met een organische groei van 9,5%. Directeur Ramon Laguarta verwacht dat consumenten zich wat minder druk maken om prijzen en sneller de winkel uit willen zijn (1.2). Dat is gunstig voor de sterke merken van PepsiCo en helpt het bedrijf prijsstijgingen van grondstoffen door te berekenen.
Zijn we nu kilo's aangekomen tijdens de coronaperiode of niet? (zie 3.3, Medicalxpress) Veel mensen zeggen dat ze dikker zijn geworden, maar wat zeggen de echte cijfers? Harvard-onderzoekers zochten het uit.
Ze checkten het gewicht van 15 miljoen Amerikanen in het jaar vóór het begin van de pandemie en vergeleken het met de schommelingen gedurende één jaar pandemie. 39% van de deelnemers bleek meer dan gemiddeld aangekomen. Ongeveer 27% kwam minder dan 5,7 kilo (12,5 Amerikaanse pounds) aan en ongeveer 10% méér; 2% werd meer dan 12,5 kilo dikker (27,5 Amerikaanse pounds).
Ook stress speelt een rol, zeggen de onderzoekers. Veel mensen reageren op stress door meer te gaan eten. Daar komt nog bij dat er aanwijzingen zijn dat stress tevens zorgt voor een langzamer werkend metabolisme.
Dit artikel afdrukken
Pepsico is niet de enige multinational die aangeeft dat prijsstijgingen noodzaak zijn. Coca-Cola en Procter & Gamble deden dat al eerder, om dezelfde redenen. Consumenten zijn de laatste tijd weer meer buitenshuis gaan eten en drinken, al bijna weer net zoveel als in 2019. Op een punt lijkt structureel iets veranderd. Mensen ontbijten vaker thuis, waardoor gezonde opties als havermout meer worden verkocht. PepsiCo had een sterk derde kwartaal met een organische groei van 9,5%. Directeur Ramon Laguarta verwacht dat consumenten zich wat minder druk maken om prijzen en sneller de winkel uit willen zijn (1.2). Dat is gunstig voor de sterke merken van PepsiCo en helpt het bedrijf prijsstijgingen van grondstoffen door te berekenen.
Zijn we nu kilo's aangekomen tijdens de coronaperiode of niet? (zie 3.3, Medicalxpress) Veel mensen zeggen dat ze dikker zijn geworden, maar wat zeggen de echte cijfers? Harvard-onderzoekers zochten het uit.
Ze checkten het gewicht van 15 miljoen Amerikanen in het jaar vóór het begin van de pandemie en vergeleken het met de schommelingen gedurende één jaar pandemie. 39% van de deelnemers bleek meer dan gemiddeld aangekomen. Ongeveer 27% kwam minder dan 5,7 kilo (12,5 Amerikaanse pounds) aan en ongeveer 10% méér; 2% werd meer dan 12,5 kilo dikker (27,5 Amerikaanse pounds).
Ook stress speelt een rol, zeggen de onderzoekers. Veel mensen reageren op stress door meer te gaan eten. Daar komt nog bij dat er aanwijzingen zijn dat stress tevens zorgt voor een langzamer werkend metabolisme.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4. Overig
4.2 Gratis test in Frankrijk voorbij maar blijft goedkoop.
In Frankrijk zijn zelftests vanaf 15 oktober niet langer geldig voor het verkrijgen van de pass sanitaire. Het afnemen van een antigeentest in een medisch-biologisch laboratorium kost 22 euro in een apotheek 25 euro, een PCR-test kost 44 euro. Vanaf die datum worden tests alleen nog vergoed als het om medische reden wordt uitgevoerd, dus niet meer voor reizen en uitgaan.
5. Beter ‘ten halve gekeerd’
1. IJsland stopt met het Moderna vaccine. Niet alleen voor tieners of mensen onder de 30 maar voor iedereen. Het risico op hartproblemen is te groot gworden volgens de IJslandse gezondheidsexperts. Visir