In de Nederlandse supermarkten en drogisterijen - de 'essentiële winkels die ook nu tijdens de gedeeltelijke lockdown open zijn - waren afgelopen week méér klanten dan in de week voorafgaand aan kerstmis 2020. Toen waren ook de niet-essentiële winkels gesloten door een lockdown (de Volkskrant, 1.3). Opvallend mag heten dat het woensdag 22 december zelfs drukker was dan op 13 maart 2020, toen we massaal aan het hamsteren sloegen onder de dreiging van een lockdown. Toen waren er 24% meer mensen in de winkels, afgelopen woensdag (de laatste dag waarover cijfers beschikbaar zijn) waren het er zelfs 28%.

In Groot-Brittannië is Boxing Day, tweede kerstdag, traditioneel een dag voor koopjesjagers en funshoppers. Maar niet dit jaar. Het winkelbezoek op Boxing Day 2021 viel gemiddeld 45% lager uit dan vóór de uitbraak van de coronapandemie (The Guardian, 1.2). Angst voor de omicronvariant, het feit dat Boxing Day op een zondag viel, slecht weer en daarbovenop het besluit van verschillende retailketens waaronder John Lewis en Marks & Spencer om hun winkeldeuren dicht te houden, hielden de shoppers thuis. Volgens een peiling van credit carduitgever Barclay's zou 40% van het Britse winkelpubliek er de voorkeur aan geven dit jaar online te shoppen in plaats van in de rij en in drukke winkels te staan. Gemiddeld zouden Britse shoppers van plan zijn £247 (€292) uit te geven in de post-kerst-uitverkoop, £61 (€72) meer dan in 2019 en £85 (€100) meer dan in 2020.

Londen en andere grote steden hadden het zwaar: in Londen lagen de bezoekersaantallen 67% lager dan in 2019. In de kleinere steden en regionale centra deden het relatief goed, omdat het winkelpubliek nog wel tot een bezoek te verleiden was. Vorig jaar waren immers alle Britse winkels dicht, door een lockdowns. Dit jaar heeft Boris Johnson alles uit de kast gehaald om een nieuwe kerstlockdown te voorkomen; maandag worden mogelijk wél nieuwe maatregelen afgekondigd.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken