De Britten kampen op dit moment al met lege schappen en leveringsproblemen als gevolg van de coronacrisis (en de brexit), maar ook in Vlaanderen dreigen supermarkten en retailers in de komende eindejaarperiode met zware bevoorradingsproblemen te maken te krijgen (Gondola, 1.1).

"Het is heel simpel," zegt Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen, "de economie is aan het opveren na de coronacrisis, waardoor de vraag naar transport stijgt. Voor elk procent economische groei is er 1,4% à 1,6% groei voor de transportsector."

Dat tikt hard door in een sector waar op dit moment al 5.000 vacatures zijn en sprake is van stevige vergrijzing; 42% van de Belgische vrachtwagenchauffeurs is 50 jaar of ouder. De retailsector loopt dan nog eens extra risico, volgens Verkinderen: "Kijk, chauffeurs worden in sommige sectoren beschouwd als een noodzakelijk kwaad. Je hebt chauffeurs die geen toegang krijgen tot de toiletten als ze erom vragen. Dat is een gebrek aan respect. Ik hoop dat deze crisis door iedereen aangegrepen wordt om te kijken hoe het beter kan."

Wie minder animo biedt om achter het stuur te kruipen, moet genoegen nemen met af en toe lege schappen en duurdere boodschappen.

Wat er hoe dan ook zal veranderen, zijn de prijzen in de winkels. Die gaan onvermijdelijk stijgen, onderstreept ook Verkinderen. "De retailsector heeft sowieso al geen grote marges. Het is geen rocket science om te concluderen dat de prijzen omhoog zullen gaan. De loonkosten in de transportsector gaan omhoog, je hebt de inflatie, duurdere benzineprijzen. Transporteurs rekenen dat door." Net als, wellicht wat schoorvoetender, maar toch, producenten als Unilever. Uiteindelijk gaat de consument hogere prijzen betalen.
Dit artikel afdrukken