"De hele leveringsketen is momenteel in de war”, zegt Mikel Pouw, directeur en eigenaar van Nice to Meat, de oudste en een van de grootste horecaslagers van Nederland. Sinds de versoepelingen is de vraag naar vlees vanuit de horeca in twee weken verdrievoudigd: van 20.000 kilo naar 60.000 kilo per week (Vleesplus, 1.1). "De markt is meteen teruggeschoten naar zijn oude niveau van voor de lockdown. Het herstel gaat nog sneller dan na het einde van de eerste lockdown in juni 2020.” In die eerste lockdown viel de vraag naar vlees vanuit de horeca bij Nice tot Meat terug naar 10.000 kilo per week.

Horecaslagers zwaarst getroffen
Volgens branchevereniging Koninklijke Slagers Nederland (KNS) kampen vooral horecaslagers met vleesschaarste en hogere prijzen. "Er is een omslag geweest van bijna geen vraag naar vlees vanuit de horeca, naar een enorme inhaalvraag omdat alle heropende horecabedrijven vlees willen inkopen. Daarnaast is er bijna geen import uit Zuid-Amerika,” zegt Jort Heijmans, woordvoerder van het platform vlees.nl.

De vleesschaarste is ontstaan doordat leveranciers lokaal en wereldwijd in de coronacrisis hun productie hebben afgeschaald. De laatste jaren maakte lokaal geproduceerd vlees een opmars, maar vooral daar is nu sprake van krapte. Pouw: "De vraag [naar lokaal vlees] steeg het snelst maar dit verse vlees is ook als eerste op. Het aanbod kan ook niet direct terugveren omdat veehouders door de lagere vraag tijdens de lockdown minder koeien hebben bijgevoederd ter voorbereiding op de slacht en de moederdieren hebben behouden voor de fokkerij.”

Maar ook import biedt geen oplossing omdat overzeese rundvleesproducenten in Ierland, de Verenigde Staten, Brazilië, Argentinië, Australië, Nieuw-Zeeland en Japan net zo goed hun productie hebben afgeschaald, de export hebben verboden of de gestegen kosten van containertransport niet kunnen of willen dragen.

Horecavraag komt bovenop retailvraag
Nice to Meat kan nog al zijn klanten vlees leveren, maar niet voor dezelfde prijzen als voor de pandemie. Een derde van de klanten krijgt - of kiest - voor alternatieve vleessoorten. Tot dusver vertaalt de rundvleesschaarste zich volgens Pouw in een prijsstijging van €1 per kilo gehakt, en gaat het bij 'luxe' vleesdelen als ribeye en ossenhaas om prijsstijgingen van €5 tot €10 per kilo. "De vraag naar speciale delen is in de retail en bij slagers nog steeds hoger dan vóór de pandemie," vult Heijmans aan. "Als daar ook nog een hogere vraag vanuit de horeca bijkomt, wringt dat natuurlijk en snap ik dat horecaslagers naar alternatieven op zoek moeten.”

Uiteindelijk betekent het dat consumenten die weer uit eten gaan, moeten rekenen op een hogere prijs voor hun mooie stukje vlees. Pouw: "Ik ben wel blij voor de boeren omdat zij nu tenminste na een slechte tijd een goede prijs voor hun vee krijgen."

Onderwijl rukt de deltavariant van het coronavirus op en dreigen hier en daar alweer sluitingen van evenementen en wellicht horeca.


Dit artikel afdrukken