Het nieuws van 8 februari 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Avondklok
De avondklokmaatregel wordt verlengd tot en met 2 maart. Dat betekent dat nog ruim drie weken lang niemand na 21.00 uur de straat op mag zonder goede reden. Ingewijden bevestigen het bericht van de Telegraaf (3.1). Als de besmettingscijfers daar aanleiding toe geven, kan de maatregel wel eerder afgeschaft worden. Volgens minister Grapperhaus kan het OMT nog niet zeggen of de avondklok het beoogde effect heeft op de besmettingen. "Ze zien wel duidelijk dat er veel minder contactmomenten en bezoeken in de avond zijn en er is ook veel minder mobiliteit" (NOS).

Aanbiedingen supermarkt
De verwachting was de supermarkten vanwege de coronacrisis minder aanbiedingen zouden hebben. Maar het tegendeel is waar. In januari 2021 gooiden supermarkten 1,8% meer aanbiedingen in de strijd dan in dezelfde maand vorig jaar (Distrifood, 1.1). Opvallend is de stijging van extreme aanbiedingen, zoals 'multibuy'-aanbiedingen (1+1 gratis, 3 voor de prijs van 2).

Voedselonzekerheid
In lage inkomenslanden hebben meer mensen te lijden onder voedselonzekerheid door de pandemie. Deze landen werden economisch hard geraakt en inwoners wisten vaak niet waar hun volgende maaltijd vandaan moest komen. Dat stellen onderzoekers van Wageningen University & Research vast op basis van telefonisch onderzoek bij meer dan 30.000 mensen in landen met lage inkomens (FoodHolland, 1.6). Vijftig tot 80% van de huishoudens in Bangladesh, Burkina Faso, Colombia, Ghana, Kenia, Rwanda en Sierra Leone zag hun voedselzekerheid achteruit gaan, met grote onderlinge verschillen. In Sierra Leone was het probleem het grootst. Hier was 87% van de huishoudens gedwongen maaltijden over te slaan. In de helft van de onderzochte landen had 70% van de mensen een terugval in inkomen. De Wereldbank schat dat meer dan 120 miljoen mensen tot armoede zullen vervallen als gevolg van de crisis. "Decennia van vooruitgang in de strijd tegen armoede dreigen verloren te gaan. Er moet nu geïnvesteerd worden in ontwikkelingshulp", aldus onderzoeker Maarten Voors.

Supplement van 2021
Het Informatiecentrum voedingssupplementen & gezondheid (IVG) onderzocht ook dit jaar weer wat het favoriete supplement is van afgelopen jaar. Niet geheel verrassend is dat vitamine D (Gezondheidsnet, 3.6). Ruim 70% van de deelnemers gaf aan vitamine D te gebruiken.

Bavaria’s vervolgcommercial
Bavaria brengt een kort vervolg op de eerdere carnavalscampagne: een persco met Rutte dun Urste en Ferdy (Adformatie, 4.5). Het vragenrondje volgt op de eerder afgekondigde Raad van 11 maatregelen.

Klaar voor een feestje? Dat is de Deense brouwer Carlsberg ook. De brouwerij maakt zich op voor de roaring twenties (De Tijd, 2.1). Na de Spaanse griep in de late jaren '10 van de vorige eeuw volgde een wilde Jazz-tijd vol feesten. De brouwer is ervan overtuigd dat die tijd ook in deze eeuw weer herhaalt. Als het gebeurt, stijgen de bierverkopen weer.
Dit artikel afdrukken