De newsroom van 6 oktober 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In het coronajaar 2020 hebben meer Nederlanders vis gegeten, meldt het Visbureau (1.1). De visconsumptie bleef 'stabiel', kopt de belangenorganisatie. In totaal aten we 162,7 miljoen kilo aan vis, schaal- en schelpdieren, per persoon komt dat neer op 9,3 kilo.
Vis kon zich in het coronajaar verheugen in een toegenomen belangstelling. Met name jongere mensen werden zich bewuster van het belang van een gezonde leefstijl en gezond eten. Vis past in dat plaatje. Noodgedwongen, omdat de horeca gesloten was, zijn consumenten en vooral jongeren vaker thuis vis gaan bereiden, ontdekte marktonderzoeksbureau GfK dat het onderzoek uitvoerde. In totaal daalde de visconsumptie met 3%. "Vergeleken met vele andere voedingsmiddelen categorieën lijkt dit een knappe prestatie," aldus GfK. De horeca, catering en groothandel zagen de visverkopen flink dalen, de supermarkt, visspeciaalzaak en online bleken de harde groeiers.
Bij de vis voor thuis kozen de Nederlandse consumenten in bijna 60% voor verse vis, schaal- en schelpdieren. Diepvries en conserven maakten de overige 40% uit. Op de momenten dat buitenshuis eten weer mogelijk was, was tong de meest gegeten vis, gevolgd door schol, kabeljauw en mosselen.
De genoemde 9,3 kilo vis per persoon is berekend over het 'dood gewicht'; dat betekent schoon voor consumptie. Omgerekend naar levend gewicht - dus inclusief schalen, schelpen, koppen en graten, komt de gemiddelde Nederlandse visconsumptie neer op 20 kilo per persoon. Dat is minder dan het gemiddelde van alle EU-landen, dat op zo'n 24 kilo uitkomt.
Polsbandje
Vanaf morgen kun je met een speciaal polsbandje de horeca in de Utrechtse binnenstad in. Per dag komen er verschillende kleuren en teksten om het risico op fraude zo klein mogelijk te maken. Om een polsbandje te krijgen, moet je een geldig coronatoegangsbewijs en een legitimatiebewijs laten zien. Het polsbandje is bedoeld als hulpmiddel en geen vervanging van de QR-code, maar bedoeld om de controle aan de deur voor horecapersoneel te vereenvoudigen en te versnellen. "Wij zijn blij dat we op deze manier de werkdruk in de horeca kunnen verlichten en dat de doorstroom aan de deur soepeler zal verlopen," zegt verantwoordelijk wethouder Klaas Verschuure in MissetHoreca (4.1).
Afgelopen weekend ontwikkelde het vegan restaurant Waku Waku in Utrecht zich tot een protestlocatie tegen het coronatoegangsbewijs. De burgemeester sloot het restaurant.
Dit artikel afdrukken
Vis kon zich in het coronajaar verheugen in een toegenomen belangstelling. Met name jongere mensen werden zich bewuster van het belang van een gezonde leefstijl en gezond eten. Vis past in dat plaatje. Noodgedwongen, omdat de horeca gesloten was, zijn consumenten en vooral jongeren vaker thuis vis gaan bereiden, ontdekte marktonderzoeksbureau GfK dat het onderzoek uitvoerde. In totaal daalde de visconsumptie met 3%. "Vergeleken met vele andere voedingsmiddelen categorieën lijkt dit een knappe prestatie," aldus GfK. De horeca, catering en groothandel zagen de visverkopen flink dalen, de supermarkt, visspeciaalzaak en online bleken de harde groeiers.
Bij de vis voor thuis kozen de Nederlandse consumenten in bijna 60% voor verse vis, schaal- en schelpdieren. Diepvries en conserven maakten de overige 40% uit. Op de momenten dat buitenshuis eten weer mogelijk was, was tong de meest gegeten vis, gevolgd door schol, kabeljauw en mosselen.
De genoemde 9,3 kilo vis per persoon is berekend over het 'dood gewicht'; dat betekent schoon voor consumptie. Omgerekend naar levend gewicht - dus inclusief schalen, schelpen, koppen en graten, komt de gemiddelde Nederlandse visconsumptie neer op 20 kilo per persoon. Dat is minder dan het gemiddelde van alle EU-landen, dat op zo'n 24 kilo uitkomt.
Polsbandje
Vanaf morgen kun je met een speciaal polsbandje de horeca in de Utrechtse binnenstad in. Per dag komen er verschillende kleuren en teksten om het risico op fraude zo klein mogelijk te maken. Om een polsbandje te krijgen, moet je een geldig coronatoegangsbewijs en een legitimatiebewijs laten zien. Het polsbandje is bedoeld als hulpmiddel en geen vervanging van de QR-code, maar bedoeld om de controle aan de deur voor horecapersoneel te vereenvoudigen en te versnellen. "Wij zijn blij dat we op deze manier de werkdruk in de horeca kunnen verlichten en dat de doorstroom aan de deur soepeler zal verlopen," zegt verantwoordelijk wethouder Klaas Verschuure in MissetHoreca (4.1).
Afgelopen weekend ontwikkelde het vegan restaurant Waku Waku in Utrecht zich tot een protestlocatie tegen het coronatoegangsbewijs. De burgemeester sloot het restaurant.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Visconsumptie afgelopen jaar stabiel gebleven
Visbureau -
Visconsumptie in Nederland nam in 2020 met 3% af
FoodHolland -
Horeca krabbelt moeizaam op: 'Spaargeld en pensioen opgegeten'
RTL Nieuws -
PepsiCo plots additional price hikes, but remains optimistic about consumers' willingness to pay more
FoodNavigator
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Deel UvA-studenten krijgt weer online les wegens problemen met ventilatie
Het Parool -
Aantal ziekmeldingen weer op oude niveau, vrees voor zware griepgolf
Het Parool -
62 procent van de gevaccineerden staat open voor derde prik
RTL Nieuws -
EMA positief over extra prik, Nederland start donderdag met derde vaccinatie
Metro
4. Overig
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog