Vandaag het nieuws van 5 oktober. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Ahold Delhaize rekent erop dat de kosten vanwege corona over het hele jaar op ongeveer €600 miljoen uitkomen. Dat zei topman Frans Muller zondagochtend in het televisieprogramma Buitenhof (zie 1.2).

"De grote steden waar we opereren, hebben veel minder zakenverkeer en toerisme. Dus daar zien we niet zo’n enorm positief corona-effect", stelde de topman tijdens de uitzending. Hij bevestigde dat corona echter over het algemeen tot een fors hogere omzet en winst leidt bij het supermarktbedrijf met vestigingen in Europa en de Verenigde Staten.



Zeven op de tien Nederlanders (69%) shoppen vaker bij lokale ondernemers dan een jaar geleden. Dat meldt betaaltechnologiebedrijf Mastercard op basis van onderzoek (zie 1.1).

Dat is vergelijkbaar met de rest van Europa, aangezien 74% van de Europeanen vaker de lokale winkelier bezoekt. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel Nederlanders (76%) meer sympathie voor de buurt en buurtwinkels. Gemak, rijen voor grote supermarkten en reisbeperkingen spelen een belangrijke rol bij het herontdekken van buurtwinkels, aldus Mastercard.

Bij bijna 12% van de coronapatiënten die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen, treden hartproblemen op tijdens de opname. Dat blijkt uit een studie onder ruim 3.000 coronapatiënten die deze maand wordt gepubliceerd (zie 3.4 en 3.5).

1. Scheuren in de voedselketen

Toelichting ›

2. Angst en gezonder leven / eten

Toelichting ›

3. Onzekerheid

Toelichting ›

4. Individu versus samenleving: wie gaat voor?

Toelichting ›

5. Relatie oost-west en geopolitieke verhoudingen

Toelichting ›

    6. Europa: één of verder verdeeld

    Toelichting ›
    Dit artikel afdrukken