Vandaag het nieuws van 5 november. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Tijdens de eerste golf bleven ze buiten Coronavrij, maar nu moet Verhey Vlees in Nuth de productie een week stilleggen (De Telegraaf, zie 1.5). Sinds eind oktober zijn 41 van de 225 medewerkers positief getest op het coronavirus. In overleg met de Veiligheidsregio en de GGD Zuid Limburg ging het bedrijf afgelopen nacht dicht (Distrifood, 1.2)

De bank Knab onderzocht de transacties van 1300 horecaondernemers. Van al die ondernemers worden de eigenaren van cafés relatief gezien het hardst geraakt door de coronamaatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen (Misset Horeca, zie 1.1). De gemiddelde inkomensdaling van horecaondernemers sinds de lockdown in maart tot aan de nieuwe sluiting in oktober was 18%. Kroegbazen moesten het gemiddeld met bijna een kwart minder aan opbrengsten doen.

Consumenten braken de afgelopen 8 maanden met hun oude ontbijtgewoonten. Graanproducenten als Kellogg profiteren van de thuiswerkers, fastfoodrestaurants zijn de dupe van consumenten die meer thuis zijn gaan ontbijten. Zonder woonwerkverkeer komen er in de vroege ochtend minder klanten bij ketens als McDonald's en Starbucks. Terwijl het ontbijten buitenshuis pre-Covid juist steeds meer een verdienmarkt werd. In Amerika is Wendy's het zeldzame restaurantbedrijf dat klanten tijdens de pandemie juist wel naar zijn restaurants lokt voor het ontbijt. De fastfoodketen startte vlak voor de pandemie met de verkoop van ontbijt, een paar maanden later is het goed voor 7-8% van de wekelijkse omzet (CNBC, zie 2.1). Waarom? Dat blijft onduidelijk.

'Donut Day', een dag zonder nieuwe covid-19 gevallen en geen nieuwe sterfgevallen in Australië; het land beleeft er nu een aantal op rij. De zoete lekkernij is het Australische symbool voor Covid-hoop geworden (The Guardian, zie 3.3). Het begon met uitverkochte schappen, sloeg over naar Twitter waar een donutemoiji de letter O vervangt bij onder meer verschillende ministers. Een dag met een 'dubbele 0' staat nu garant voor plaatjes met dozen vol met geglazuurde broodjes en driedubbele productie. Zelfs de updates van het aantal positieve testen worden in donuts weergegeven.

Dit artikel afdrukken