Even gingen we denken dat een supermarkt toch een gevaarlijk plek is omdat je er gemakkelijk besmet zou kunnen raken. Het laatste nieuws luidt dat het risico om met het coronavirus besmet te raken in de supermarkt klein is. Dat zou blijken uit de eerste resultaten van het 'Fieldlab' in een Plus-vestiging in Veldhoven (De Telegraaf, 3.1). Tijdens het experiment werden klanten met een sensor uitgerust zodat de onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, Smart Distance Lab en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat konden uitlezen hoe supermarktbezoekers zich gedragen en bewegen.

Dat blijkt, conform de verwachting, vooral 'vluchtige contacten' op te leveren. "Uit het onderzoek blijkt dat 95% van de contacten korter dan 5 seconden duurt. Afgezet tegen het uitgangspunt van de GGD dat 15 minuten contact binnen anderhalve meter een risico vormt, is dat gunstig”, zegt supermarktmanager Van Reijen.

Een andere opvallende bevinding is dat het effect van het sinds vorige jaar ingevoerde 'eenrichtingsverkeer' in de supermarkt verwaarloosbaar is.

'Gedragscode voor uit eten'
Samen aan tafel is eerder een innig dan een vluchtig contact, en iedereen snakt ernaar dat dat straks niet alleen op het terras maar ook weer gewoon binnen gaat mogen. In de Verenigde Staten, waar vanaf deze vrijdag restaurants in New York op 25% van hun capaciteit open mogen, heeft de horeca daarom een protocol opgesteld, in aanvulling op de algemene coronamaatregelen (The Counter, 3.3). De Diner Code of Conduct is opgesteld door het Aspen Institute’s Food and Society Program en biedt horecaondernemers handvatten om veilig te kunnen opereren in een omgeving waar een steeds groter deel van de gasten en werknemers gevaccineerd is tegen Covid-19.

Voor veel restaurateurs is de one pager over ventilatie het belangrijkste onderdeel van de richtlijnen. Verreweg de meeste horeca-uitbaters zijn immers geen experts op dat gebied. Het team van het Aspen Institute werkte samen met een architect en een ventilatie-expert om tot een praktische set aanbevelingen te komen. Ze testten verschillende luchtreinigers om het kaf van het koren te scheiden, bepaalden welke filters het meest effectief zijn en hoe je met plexiglazen kuchschermen de luchtstroming kunt sturen. Ze voegden ook een 'doe-het-zelf'-calculator (geleend van het onderwijs) toe waarmee restauranthouders zelf kunnen uitrekenen hoeveel filtersets ze moeten kopen.

Vriendelijkheid en begrip
Naast de technische ondersteuning maken ook gedragsaanwijzingen deel van de Code of Conduct uit. Zowel restaurantmedewerkers als gasten moeten 'vriendelijkheid' en 'begrip' tonen voor de maatregelen en zich er aan houden. Zolang niet te zien is of iemand gevaccineerd is, er geen vaccinatieplicht of -paspoort is en herd immunity nog een stip op de horizon blijft - en dat is vooralsnog de realiteit - geldt voor restaurantgasten dat zij hun mondkapje op moeten doen als ze zich door het restaurant begeven en blijven de afstandregels ten opzichte van andere tafels en gasten van kracht. Houdt een gast zich daar niet aan, dan moet hij of zij ook begrip kunnen opbrengen voor de consequentie: geen mondkapje, geen eten.

Dit artikel afdrukken