De newsroom van 5 mei 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Even gingen we denken dat een supermarkt toch een gevaarlijk plek is omdat je er gemakkelijk besmet zou kunnen raken. Het laatste nieuws luidt dat het risico om met het coronavirus besmet te raken in de supermarkt klein is. Dat zou blijken uit de eerste resultaten van het 'Fieldlab' in een Plus-vestiging in Veldhoven (De Telegraaf, 3.1). Tijdens het experiment werden klanten met een sensor uitgerust zodat de onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, Smart Distance Lab en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat konden uitlezen hoe supermarktbezoekers zich gedragen en bewegen.
Dat blijkt, conform de verwachting, vooral 'vluchtige contacten' op te leveren. "Uit het onderzoek blijkt dat 95% van de contacten korter dan 5 seconden duurt. Afgezet tegen het uitgangspunt van de GGD dat 15 minuten contact binnen anderhalve meter een risico vormt, is dat gunstig”, zegt supermarktmanager Van Reijen.
Een andere opvallende bevinding is dat het effect van het sinds vorige jaar ingevoerde 'eenrichtingsverkeer' in de supermarkt verwaarloosbaar is.
'Gedragscode voor uit eten'
Samen aan tafel is eerder een innig dan een vluchtig contact, en iedereen snakt ernaar dat dat straks niet alleen op het terras maar ook weer gewoon binnen gaat mogen. In de Verenigde Staten, waar vanaf deze vrijdag restaurants in New York op 25% van hun capaciteit open mogen, heeft de horeca daarom een protocol opgesteld, in aanvulling op de algemene coronamaatregelen (The Counter, 3.3). De Diner Code of Conduct is opgesteld door het Aspen Institute’s Food and Society Program en biedt horecaondernemers handvatten om veilig te kunnen opereren in een omgeving waar een steeds groter deel van de gasten en werknemers gevaccineerd is tegen Covid-19.
Voor veel restaurateurs is de one pager over ventilatie het belangrijkste onderdeel van de richtlijnen. Verreweg de meeste horeca-uitbaters zijn immers geen experts op dat gebied. Het team van het Aspen Institute werkte samen met een architect en een ventilatie-expert om tot een praktische set aanbevelingen te komen. Ze testten verschillende luchtreinigers om het kaf van het koren te scheiden, bepaalden welke filters het meest effectief zijn en hoe je met plexiglazen kuchschermen de luchtstroming kunt sturen. Ze voegden ook een 'doe-het-zelf'-calculator (geleend van het onderwijs) toe waarmee restauranthouders zelf kunnen uitrekenen hoeveel filtersets ze moeten kopen.
Vriendelijkheid en begrip
Naast de technische ondersteuning maken ook gedragsaanwijzingen deel van de Code of Conduct uit. Zowel restaurantmedewerkers als gasten moeten 'vriendelijkheid' en 'begrip' tonen voor de maatregelen en zich er aan houden. Zolang niet te zien is of iemand gevaccineerd is, er geen vaccinatieplicht of -paspoort is en herd immunity nog een stip op de horizon blijft - en dat is vooralsnog de realiteit - geldt voor restaurantgasten dat zij hun mondkapje op moeten doen als ze zich door het restaurant begeven en blijven de afstandregels ten opzichte van andere tafels en gasten van kracht. Houdt een gast zich daar niet aan, dan moet hij of zij ook begrip kunnen opbrengen voor de consequentie: geen mondkapje, geen eten.
Dit artikel afdrukken
Dat blijkt, conform de verwachting, vooral 'vluchtige contacten' op te leveren. "Uit het onderzoek blijkt dat 95% van de contacten korter dan 5 seconden duurt. Afgezet tegen het uitgangspunt van de GGD dat 15 minuten contact binnen anderhalve meter een risico vormt, is dat gunstig”, zegt supermarktmanager Van Reijen.
Een andere opvallende bevinding is dat het effect van het sinds vorige jaar ingevoerde 'eenrichtingsverkeer' in de supermarkt verwaarloosbaar is.
'Gedragscode voor uit eten'
Samen aan tafel is eerder een innig dan een vluchtig contact, en iedereen snakt ernaar dat dat straks niet alleen op het terras maar ook weer gewoon binnen gaat mogen. In de Verenigde Staten, waar vanaf deze vrijdag restaurants in New York op 25% van hun capaciteit open mogen, heeft de horeca daarom een protocol opgesteld, in aanvulling op de algemene coronamaatregelen (The Counter, 3.3). De Diner Code of Conduct is opgesteld door het Aspen Institute’s Food and Society Program en biedt horecaondernemers handvatten om veilig te kunnen opereren in een omgeving waar een steeds groter deel van de gasten en werknemers gevaccineerd is tegen Covid-19.
Voor veel restaurateurs is de one pager over ventilatie het belangrijkste onderdeel van de richtlijnen. Verreweg de meeste horeca-uitbaters zijn immers geen experts op dat gebied. Het team van het Aspen Institute werkte samen met een architect en een ventilatie-expert om tot een praktische set aanbevelingen te komen. Ze testten verschillende luchtreinigers om het kaf van het koren te scheiden, bepaalden welke filters het meest effectief zijn en hoe je met plexiglazen kuchschermen de luchtstroming kunt sturen. Ze voegden ook een 'doe-het-zelf'-calculator (geleend van het onderwijs) toe waarmee restauranthouders zelf kunnen uitrekenen hoeveel filtersets ze moeten kopen.
Vriendelijkheid en begrip
Naast de technische ondersteuning maken ook gedragsaanwijzingen deel van de Code of Conduct uit. Zowel restaurantmedewerkers als gasten moeten 'vriendelijkheid' en 'begrip' tonen voor de maatregelen en zich er aan houden. Zolang niet te zien is of iemand gevaccineerd is, er geen vaccinatieplicht of -paspoort is en herd immunity nog een stip op de horizon blijft - en dat is vooralsnog de realiteit - geldt voor restaurantgasten dat zij hun mondkapje op moeten doen als ze zich door het restaurant begeven en blijven de afstandregels ten opzichte van andere tafels en gasten van kracht. Houdt een gast zich daar niet aan, dan moet hij of zij ook begrip kunnen opbrengen voor de consequentie: geen mondkapje, geen eten.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Ierse kalverexport naar Nederland zakt verder in
Boerderij -
Canceling dinner reservations could now have 'devastating' effects for a restaurant
CNBN -
Moederbedrijf Makro duikt diep in de rode cijfers
Distrifood -
Leuvense cafébazen houden hart vast voor uitspattingen: “Al reservaties voor ‘s ochtends, en dat is niet voor een koffietje”
Het Nieuwsblad
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Besmet in de supermarkt? ’Meeste klanten hebben slechts vluchtig contact’
De Telegraaf -
RIVM raadt zwangere vrouwen coronaprik aan, VS: laagste aantal geboortes in 40 jaar
AD -
Can a streamlined set of safety guidelines ease the stress of indoor dining?
The Counter -
Niet vaccineren in Afrika kan als een boemerang terugslaan
NRC -
250.000 arbeidsmigranten doen essentieel werk, maar krijgen geen coronavaccin
De Groene Amsterdammer -
Vaccinatiepaspoort gaat ook in binnenland gelden
De Telegraaf -
Kamerbrief over stand van zaken vaccinatiebewijzen
Rijksoverheid
4. Overig
-
CO2-uitstoot grote bedrijven fors gedaald in coronajaar 2020
AD -
De economische opleving na corona: 'De roaring twenties beginnen in 2024'
Knack -
Geen 5-meifeesten, wel Vrijheidssoep en online vieringen
NOS -
Pfizer verwacht 21 miljard euro aan omzet, onvrede over weigering vaccin-patent te delen
de Volkskrant -
De corona-pandemie bevordert vlagvertoon, zo blijkt
Trouw -
Een coronapas discriminerend? Niet volgens de Denen
De Standaard -
OMT ziet omgang met maatregelen verslonzen en adviseert te wachten met versoepelingen
de Volkskrant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bill en Melinda Gates gaan scheiden..... toeval? Ik denk het niet.
Het nieuwe normaal; Yankee stadium heeft tribunes aangewezen waar gevacineerde en niet gevacineerde mogen zitten, zelfs de gouverneur van de New York heeft er geen probleem mee en dat nog in een land waar sommige staten segregatie bij wet hadden ingevoerd.
Het ’nieuwe normaal’
Gisteren werd Pfizer's ‘First-quarter 2021 Earnings Conference Call’ gehouden. Ze zien voor het COVID vaccin een even jaarlijks terugkerende vraag uit ‘de markt’ — dat zijn wij — als voor de influenza vaccins. Ze zijn druk bezig met meerjaren contracten voor talloze landen. Corona is here to stay, dat wordt wel duidelijk na het opgetogen verhaal van Chairman and Chief Executive Officer Abert Bourla en consorten.
Namaak proteasen (eiwit splitsers) worden intraveneus, en oraal, ook in de corona strijd geworpen. En de jeugd? Die krijgt het ‘12 – 15 jarigen vaccin’ dat bijna klaar is. De 2 – 5 jarigen en de 5 – 11 jarigen mogen, met weer en ander recept, ook mee doen.
‘Zwangere vrouwen’ (staat er echt, dat moet tegenwoordig) krijgen ook hun ‘cocktail speciale’. Al die groepen noemen ze een ‘pools’. Menselijke vijvers waarin je naar geld kan vissen.
Nee, niemand wordt gediscrimineerd of buitengesloten. Zo werkt Pfizer-BioNTech op geheel eigen wijze mee aan de normale nieuwe inclusieve samenleving.
Dat moeilijke bewaren van het vaccin op –175° is binnenkort verleden tijd. Het kan straks in iedere koelkast bewaard worden (minder CO2 dus duurzamer) tussen 4° en 8° en dat wel tot 4 weken lang. Zo wordt de omzet nog beter omhooggeduwd.
Pfizer aandelen hebben dat wel nodig ook want die stond, ondanks de winsten en voordat Biden over ‘patentvrij’ begon, al allerbelabberst laag. Zou zomaar kunnen komen omdat het allemaal nog zo experimenteel is. Ze houden hun hart vast, en niemand heeft het erover, voor je het weet kunnen er zomaar nare vreemde ‘bijverschijnsels’ zijn en dan zit je daar opeens te kniezen met je gedevalueerde handel in gezondheid.