'Miljarden euro's verlies' lijdt de Nederlandse detailhandel sinds de lockdown. Dat zegt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, op BNR (2.1). En al die miljarden gaan naar winkels in Duitsland en België, want de Nederlandse consument gaat gewoon over de grens shoppen. Burgerlijke ongehoorzaamheid dreigt, zegt Meerman, door winkeliers die volgende week weer open willen gaan. "Ik probeer ze dan altijd weer terug naar de realiteit te krijgen, dat dat niet gaat helpen. Als de burgemeester gaat ingrijpen, gaat er iets mis, maar ik begrijp de emotie, want je ziet jouw klanten jouw kleding of sportproducten kopen in België. Dat schrijnt."

Meermans INretail collega-directeur Udo Delfgou is nog uitgesprokener. "Het steekt winkeliers nu dat we het enige land in Europa zijn waar niet geshopt kan worden," zegt hij in het AD (2.3). En daarom zijn winkeliers tot allerlei extra maatregelen bereid. Van een vroegere sluitingstijd tot winkelen op afspraak tot een coronatoegangsbewijscontrole. Als de winkels maar open kunnen, dan zorgen de winkeliers wel dat dat gecontroleerd en veilig gebeurt. Dan voorkom je bovendien dat bomvolle treinen en filerijdende automobilisten naar België trekken om daar van de 'solden' - de uitverkoopweken - te profiteren. "Dat is pijnlijk voor onze ondernemers.”
Belgische ondernemers noemden de gesloten Nederlandse winkels nou juist een godsgeschenk.

Horeca in 2021 32 weken dicht
Horecagroothandel Sligro kan met harde omzetcijfers aantonen hoe pijnlijk de lockdowns zijn. Sligro zag de omzet in 2021 teruglopen naar krap €1,9 miljard. Dat is 2,5% minder dan in het eerste coronajaar 2020, toen horecabedrijven voor het eerst de deuren moesten sluiten, en 23% minder dan in 2019 toen van lockdowns nog geen sprake was (MissetHoreca, 1.1).

Volgens Sligro telde het jaar 2021 32 weken waarin restaurants en cafés, belangrijke klanten van het Veghelse bedrijf, helemaal dicht moesten of aan beperkingen gebonden waren. In 2020 waren dat er 'maar' 24.
Dit artikel afdrukken