De Turkse president Erdogan zet zich in tegen voedselinflatie. Daarom investeert hij in betaalbare supermarkten (Bloomberg, zie 1.2). Winkels van de Agricultural Credit Cooperatives moeten de markt weer in balans brengen door een betere prijs-kwaliteit verhouding. Erdogans financiële injectie laat het aantal van 500 bestaande winkels van de coöperatie opschalen naar 1.000, om meer mensen toegang te bieden tot lagere voedselprijzen.

Voedselinflatie
De stijgende voedselprijzen in Turkije zijn te wijten aan de zwakke lira, verstoorde supply chains als gevolg van de pandemie en mislukte oogsten door droogte.

Verder wil de Turkse regering wetswijzigingen doorvoeren om de snel stijgende voedselprijzen te bestrijden. Dat doet ze het aanbod door verse groenten en fruit online te stimuleren, een waarschuwingssysteem voor slechte weersomstandigheden (om oogsten te beschermen), belastingvoordelen, meer handelsmaatregelen en het afschaffen van invoerrechten voor bepaalde voedingsmiddelen.

Permanent buiten
Amerikaanse horecaondernemers willen hun terrassen behouden. Net als in de EU, haalde Covid-19 in Amerika de tafels naar buiten. Restauranteigenaars maken zich nu hard voor permanente 'outdoor dining' (CNBC, zie 2.1).

Voor de Amerikaanse horeca brachten de terrassen tijdens de pandemie flink geld in het laatje. De extra capaciteit helpt de ondernemers sneller op het inkomensniveau van vóór de pandemie te komen.

Het voorstel om terrassen buiten voort te zetten, krijgt oppositie van klagende buren en mensen die niet meer kunnen parkeren. Vooralsnog tillen Amerikaanse steden zwaarder aan de extra werkgelegenheid die parkeerplekken opleveren door er terrassen op te plaatsen dan aan de klagers. Buiten eten heeft een groot voordeel: het is goed geventileerd. Dat is inmiddels een algemeen geaccepteerde maatregel tegen infectueuze besmettingen van de luchtwegen.
Dit artikel afdrukken