In het tweede coronajaar, 2021 dus, heeft de detailhandel 4,4% meer omgezet dan in 2020 (2.1). De groei speelde zich met name online af, meldt het CBS: klanten gaven online 23,6% meer uit dan in 2020. Winkels die internetverkoop als hoofdactiviteit hebben, boekten 18,9% meer omzet, maar winkels die zowel online als in echte winkels verkopen konden ruim 29% meer omzet bijschrijven.

In tegenstelling tot 2020 bleef de omzetgroei bij levensmiddelenverkopers dit keer beperkt. Supermarkten hadden in 2020 0,6% meer omzet, speciaalzaken kwamen uit op 1,4%.

De grote groei vond plaats in de non-foodsector, waar de omzet met 2,5% steeg. Vooral kleding, schoenen en lederwaren herstelden zich sterk. Doe-het-zelfzaken, meubelwinkels en witgoedwinkels deden het minder dan in 2020, toen deze winkels nog recordomzetten draaiden.

Het jaar 2021 kenmerkte zich door grote verstoringen op het logistieke vlak. Tekorten aan containers, torenhoge transportkosten, wachttijden voor havens door gebrek aan personeel en importstops verstoorden de logistieke ketens. Dan mag het best opvallend heten dat de Deense rederij Maersk en het zusterbedrijf APM Terminals honderden miljoenen willen investeren in de Rotterdamse havens. Maersk gaat een terrein van 185.000 m2 huren op de Tweede Maasvlakte, om daar twee loodsen neer te zetten voor de opslag en distributie van consumentenproducten en voor de gekoelde opslag van vlees, vis, groente en vers fruit (Het Financieele Dagblad, 2.1). APM Terminals mikt op verdubbeling van de huidige containercapaciteit.

Het ging de Rotterdamse haven toch al goed. Bij het begin van de pandemie werd gevreesd voor een flinke klap, maar de containerterminal deed juist uitstekende zaken. Vorig jaar werden er in Rotterdam voor het eerst meer dan 15 miljoen containers verwerkt.
Dit artikel afdrukken